Nak Selalu Murah Rezeki, Bila Bercuti Bawa Ibu Dan Ibu Mentua Bersama

Rahsia nak murah rezeki ni memang melibatkan hubungan kita dengan orang tua. Ibu kandung dan ibu mentua, kedua-dua insan istimewa ini perlu disayangi dan dilayan dengan baik. Jika boleh jangan ada ‘pilih kasih’ antara keduanya. Layanilah dan santunilah mereka dengan sebaik mungkin.

Berkat doa kedua-dua insan istimewa ini membuatkan rezeki anak menantu sentiasa mengalir dan dipermudahkan. Jangan lokek atau rasa rugi bila membelanjakan mereka. Walau sedikit yang anda belanjakan untuk meraka namun ganjarannya datang berlipat ganda.

Berikut perkongsian UBF Bakhtiar Fitri Haji Abdul Hamid yang bercerita tentang bagaimana dia begitu menyanjungi ibu dan juga ibu mentuanya.

Kisah Murah Rezeki

Saya kongsikan kisah saya selalu murah rezeki ini sebagai inspirasi kepada sahabat semua.

Tiap kali nak berjalan ke mana-mana, ma dan ibu takkan pernah tercicir. Mesti ajak dua-dua pintu syurga saya yang masih ada di dunia.

Ibu dan ma selalu cakap, banyak abih duit nanti. Tapi saya bagitau ma dan ibu, tiap kali saya belanja untuk ibu dan ma, tak penah lagi duit saya abis. Yang lagi saya syukur sangat-sangat, rezeki tiba-tiba melimpah datang tak disangka.

Ma pun dah sebulan kat rumah saya. Memang saya siapkan bilik untuk Ma tinggal dengan saya lepas abah meninggal dunia masa Raya Haji baru-baru ni. Ma risau nyusahkan saya.

Kata saya, tiap kali ma datang, ma bawak rezeki, berkat. Kalau anak tak korban untuk ma, takkan orang lain nak korban pulak kan.

Berkorban Untuk Ibu Bapa, Jaminan Murah Rezeki

Buat anak-anak, sementara ibu ayah masih hidup, berkorbanlah buat mereka. Kalau nak berjalan ke mana-mana, ajaklah mak ayah dulu. Kalau mak ayah tak dapat ikut, takpe.

Setidak-tidaknya kita tak lupakan mereka. Kalau nak pegi dengan famili memasing je, tak yah la plan macam-macam depan mak ayah, tanpa ajak mereka. Ada mak ayah nak sangat ikut, tapi takut anak tak mampu nak bawak. Terasa hati mak ayah.

Saya syukur dan sangat beruntung sebab ma (mentua) saya sangat baik. Dan ma pun beruntung sebab dapat menantu yang baik. Hihi…(jangan marah). Moga Allah kurniakan kesihatan yang baik buat ibu dan ma.

Tip Mengambil Hati Ibu Mertua

Belikan buah tangan/hadiah

Bawalah buah-buahan, kek, kuih-muih atau hadiah berupa tudung atau apa yang dirasakan sesuai untuk mereka. Pemberian itu sebenarnya akan membuatkan mereka rasa dihargai oleh menantunya.

Rajin membantu

Bantu mertua seperti memasak atau menyapu sampah bila berada di kediamannya. Tunjukkan diri anda seorang yang rajin dan mahu menolongnya meskipun anda bukan seorang kaki masak.

Jaga tutur kata
Berhati-hati ketika menuturkan sesuatu, jangan sampai menyinggung perasaan mertua dan keluarganya.

Jangan marah suami/isteri depan mertua

Pasangan akan berasa tercabar jika anda memarahinya di khalayak ramai lebih-lebih lagi di hadapan ibu bapanya. Tolong jaga aib pasangan. Berbincanglah secara tertutup.

Jangan berkira

Layan mereka sebagaimana anda melayani ibu bapa sendiri. Jangan berkira dari segi masa dan tenaga.

Jangan hanya terperap di dalam bilik

Sebagai menantu, janganlah hanya terperap dalam bilik tidur. Bantulah apa yang patut.

Leave a Comment

two × two =