Home All Hukum Pasangan Suami Isteri Dianggap Berzina Jika Melakukan Perkara Ini

Pasangan Suami Isteri Dianggap Berzina Jika Melakukan Perkara Ini

772
6

PERKAHWINAN adalah satu ikatan antara lelaki dengan perempuan dimana satu ikatan yang SAH disisi ISLAM. Akan tetapi nafsu manusia yang begitu susah untuk dikawal maka terjadilah satu lubang maksiat iaitu PENZINAAN.

Ada pihak keluarga biasanya memilih jalan untuk menutup malu dengan melakukan pernikahan apabila terjadinya penzinaan dan si perempuan telah sarat mengandung. Bila dapat tahu anak mengandung luar nikah, cepat cepat dikahwinkan.

Berdasarkan kenyataan tersebut, nikah itu TIDAK SAH, maka pasangan itu kelak hidup dalam zina sampai bila-bila Persoalan ini telah diajukan kepada seorang Imam, di mana banyak persoalan lain timbul dari persoalan pokok tersebut. Saya kongsikan bersama anda di sini kerana ianya amat penting:

Pasangan suami isteri akan dianggap sentiasa berzina jika melakukan perkara ini.

Pasangan Suami Isteri Dianggap Berzina Jika Melakukan Perkara Ini 1

Soalan 1: Apakah langkah yang sewajarnya sekiranya seorang gadis belum berkahwin didapati hamil anak luar nikah?
JAWAPAN: Gadis itu tidak boleh berkahwin sehingga bayi itu dilahirkan.

Soalan 2: Sekiranya lelaki yang bertanggungjawab itu bersedia mengahwini gadis itu, bolehkah mereka bernikah?
JAWAPAN:Tidak. Mereka tidak boleh bernikah sehingga bayi itu dilahirkan.

Soalan 3: Adakah pernikahan itu sah sekiranya mereka berkawin?
JAWAPAN:Tidak. Pernikahan itu TIDAK SAH. Seorang lelaki tidak boleh mengahwini seorang wanita hamil, walaupun lelaki itu merupakan ayah kepada bayi yang dikandung itu.

Soalan 4: Sekiranya mereka bernikah, apakah tindakan mereka untuk memperbetulkan keadaan?
JAWAPAN:Mereka mesti berpisah. Perempuan itu mestilah menunggu sehingga melahirkan, atau sehingga sah dia tidak mengandung, barulah mereka boleh bernikah sekali lagi,secara sah.

Soalan 5: Bagaimana sekiranya keadaan itu tidak diperbetulkan?
JAWAPAN:Maka mereka akan hidup di dalam zina kerana pernikahan itu tidak sah.

Soalan 6: Apakah hak seorang anak luar nikah?
JAWAPAN:Kebanyakan pendapat mengatakan bahawa anak itu TIADA HAK untuk menuntut apa-apa daripada ayahnya.

Soalan 7: Sekiranya hukum mengatakan lelaki itu bukan ayah kepada anak tersebut, adakah itu bermakna dia bukan mahram kepada anak perempuannya sendiri?
JAWAPAN:Ya. Dia tidak boleh menjadi mahram.

Soalan 8: Sekiranya seorang lelaki Muslim Dan seorang wanita Muslim (atau bukan Muslim) ingin bernikah setelah bersekedudukan, apakah tindakan yang sewajarnya?
JAWAPAN:Mereka mesti tinggal berasingan segera Dan menunggu sehingga perempuan itu haid satu kali sebelum mereka boleh bernikah.

Soalan 9: Sekiranya saya kenal/tahu seseorang di dalam keadaan ini, apakah saya perlu memberitahu kepadanya, atau lebih baik menjaga tepi kain sendiri?

JAWAPAN:Anda wajib memberitahu, kerana itu sebahagian tanggungjawab anda sebagai saudaranya. Mereka harus diberi peluang untuk memperbetulkan keadaan mereka, kalau tidak

semua keturunan yang lahir dari pernikahan tidak sah itu adalah anak-anak yang tidak sah taraf.
Kesimpulannya: Ibu bapa, saudaramara, org2 kampung, tok2 imam, tok2 kadi Dan saksi-saksi yang tahu akan keadaan tersebut tetapi mendiamkan, membiarkan atau membenarkan perkahwinan tersebut diteruskan maka mereka juga tidak terlepas daripada menanggung azab dan seksaan samada didunia atau pun diakhirat

Tolong jangan abaikan perkara ini. Ini merupakan satu perkara yang serius. Jadi, fahami dan dalami betul-betul dan bincanglah dengan Imam/ustaz sekiranya perlu.

Mafhumnya: Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku Dan ibadatku, hidupku Dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara Dan mentadbirkan sekalian alam.

P/S : Semoga ia bermanfaat pada pembaca.

Kredit : USTAZ ROSLI AL HAFIZ

Pasangan Suami Isteri Dianggap Berzina Jika Melakukan Perkara Ini 2

6 COMMENTS

  1. Asalammualaikum ustaz,maaf sekiranya saya tak berapa pandai bekata2 macam nie ustaz d sini(Sarawak) banyak yg mengandung dulu baru khawin,bagai manakah nanti nya umat Islam dekat Sarawak kalau, asal mengandung baru kawin kalau tak mengandung sampai bertahun-tahun bercinta.saya pun hairan kenapa mereka boleh kawin di Jais dan buat undangan majlis bersanding tak ada ke cara pencegahan sebelum mereka di ijab kabulkan sah menjadi suami isteri..saya saran kan cek kehamilan sebelum d beri hak untuk sah menikah,maaf sekali lagi kalau saya salah.insya Allah saya akan cuba bagi tahu dia tentang hal ini tapi ustaz kalau ada di antara mereka adalah jiran saya tapi saya tidak bagi tahu tentang pekara ni kerana x mahu ada masalah dengan jiran tetangga ada kah saya pun turut berdosa sama dosanya dengan mereka(saya akan merasa serba salah)saya ni bkan pandai bab agama tapi saya sedang memperbaiki diri

  2. Salam..sy nak tanye apa kah hukum isteri tidak mahu bersama ngan suami(alasan yg dberi penat)kadang2 akan bersama sbulan skali,atau pun slama sbulan pun xkan bersama,suami smpai kena merayu2..
    Tido pun brasingan,sbab isteri sering ungkit katil yg nak tido pun ayah isteri bgi hadiah perkahwinan,gaduh sikit jer isteri akan mula maki hamun,smpai boleh tendang,lempang suma,sy masih syng kan isteri sebab kan ada jugak kbaikan yg isteri buat dekat sy2 dah pernah cba nsihat isteri jngan sikit2 maki atau angkat tangan,tpi alasan isteri dia marah masa tu smpai xsedar apa yg dia buat,sikit2 suka ungkit benda yg dberikan..sy mngaku sy pun xsempurna,sbab kan isteri buat mcam nie smpai sy mula tngok cita lucah(sy faham nie bukan alasan yg ptut sy bgi)mcam kerja rumah suma sy ada bantu buat kan,sidai kain,cuci pnggan,basuh berak anak2,mandi kan anak2,smpai anak2 lebih rapat dengan sy brbanding dngan isteri,tapi isteri akan cakap sy yg ajar anak2 supaya xrapat dengan dia,sy prnah bgi tau isteri cuba ambik ati anak2,tapi isteri ttap ckap sy yg ajar anak2.sy buntu sngat2,sy xboleh nak kongsi ngan family pun,sy xtau mana2 tempat yg boleh panggil isteri untuk nasihat baik buruk,sy mngaku sama2 ada silap,sy lebih suka jika ada ustaz2 yg boleh pnggil sy dengan isteri untuk nasihat baik buruk tentang rumah tangga.sy xnak brpisah dengan isteri,sy xnak anak2 dduk brasingan dengan kami.sy harap sngat ustaz dapat bantu sy2 masih syng kan isteri,sy syng rumah tangga yg kita bina bersama dari tahun 2012.sy pernah ajak isteri untuk sama pergi kaunseling pun,tapi isteri tidak mahu,sebab itu sy nak tahu kalau ada ustaz atau ustazah yg boleh pnggil kami untuk trima nasihat..sy harap sangat ustaz dapat bantu sy2 masih syng isteri sy,sebab ada jugak kbaikan dia,cuma kalau marah dia xpduli apa yg dia buat pun..maaf kalau sy ada tersalah bahasa.wassalam

    • Admin nasihatkan, buat hubungan terus dengan Allah SWT. Hati manusia “DIA” yang pegang. Yang menyesatkan pun kerja “DIA” yang memberi izin, yang memberi hidayah pun kerja “DIA”. Manusia tiada apa-apa.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here