Home All Keluarga Yang Anda Tidak Tahu Tentang Seorang Ayah

Yang Anda Tidak Tahu Tentang Seorang Ayah

466
0

Mungkin ibu lebih kerap menelefon untuk menanyakan keadaan kita setiap hari. Tapi tahukah kita, sebenarnya ayahlah yang mengingatkan ibu untuk menelefon kita? Ayah selalu tanya, “Telefonlah anak kita tu tanya dia macam mana kerja..”

Semasa kecil, ibulah yang lebih sering mendukung kita. Tapi tahukah kita bahawa sebaik saja ayah pulang bekerja dengan wajah yang letih ayahlah selalu menanyakan apa yang kita lakukan seharian.

Kasih Ibu Membawa Ke Syurga, Kasih Ayah Sepanjang Masa

Saat kita sakit atau demam, ayah sering membentak “kan ayah dah kata jangan main hujan?? Kan ayah dah bagitau jangan minum air sejuk?? ”

Tapi tahukah kamu bahawa ayah sangat risau!ayah, kisah seorang ayah, kasih seorang ayah, kasih sayang ayah

Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dengan tegas berkata; “Tidak boleh!” Sedarkah kita bahawa ayah hanya ingin menjaga kita? Kerana bagi ayah, kita adalah sesuatu yang sangat berharga.

Saat kita sudah dipercayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melanggar kepercayaannya. Maka ayahlah yang setia menunggu kita di ruang tamu dengan perasaan yang sangat risau.

Ayah marah kita! Tahukah kita yang ayah tak nak apa-apa terjadi pada kita bila keluar lewat malam?

Setelah kita dewasa, ayah menghantar kita ke sekolah atau kolej untuk belajar. Di saat kita memerlukan macam-macam, untuk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi tanpa menolak. Beliau memenuhinya..

Saat kamu berjaya, ayah adalah orang pertama yang berdiri dan bertepuk tangan untukmu. Ayah akan tersenyum dengan bangga walaupun kadang-kadang ayah macam buat tak tau tapi tahukah kamu sebaik kamu pergi, ayah ceritakan dekat ibu kekaguman dia terhadap kita?

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah, ayah sangat berhati-hati mengizinkannya, dan akhirnya.. saat ayah melihat kita duduk di atas pelamin bersama pasangan kita, ayah pun tersenyum bahagia..

Adakah kita tahu, ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?

Ayah menangis kerana ayah sangat bahagia dan dia pun berdoa; “Ya Tuhan, tugasku telah selesai dengan baik. Bahagiakanlah putera puteri kecilku yang manis bersama pasangannya”.

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk. Dengan rambut yang memutih dan badan yang tak lagi kuat untuk menjaga kita.

Itulah pengorbanan seorang ayah. Apakah kita masih belum sedar? Masih memandang kemarahan ayah itu alasan untuk kita bencikan dia?

Percayalah.. dia orang yang paling rindukan kamu walaupun kerinduan ibu lebih menyerlah. Tak dinafikan kerinduan ayah terhadap kita mungkin melebihi kerinduan ibu dekat kita.

Kita cium pipi ibu, ayah hanya tersenyum melihat. Tahukah kita yang kita telah berlaku tidak adil terhadap ayah?

Adakah ayah tak layak mendapat ciuman sama yang kita berikan kepada ibu?

Kamu lupa masa kita kecil, ayah mendukung dan mencium kita?

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a, seorang lelaki menemui Rasulullah s.a.w dan bertanya: (Wahai Rasulullah, Siapakah orang yang paling berhak aku hormati? Nabi s.a.w bersabda: “ Ibumu.” Lelaki itu berkata lagi: “ Siapakah setelah ibuku?”. Nabi s.a.w bersabda: “ Ibumu.” Lelaki itu bertanya lagi: “ Siapa lagi setelah ibuku?”. Nabi s.a.w bersabda: “ Ibumu.” Lelaki itu bertanya lagi: “ Lalu siapa lagi sesudahnya?” Nabi s.a.w menjawab: “ Ayahmu.”) HR Bukhari.

Rasulullah saw bersabda, “Dosa-dosa besar: Syirik terhadap Allah, menderhaka kepada ibu bapa, membunuh diri dan bersumpah dengan dusta)”, HR Bukhari.

Jadi, ketika mereka masih lagi hidup dan berdiri dihadapan kita, hargailah mereka.

‘Ya Allah, ampunilah dosaku dan dosa kedua orang tuaku. Rahmatilah mereka sepertimana mereka telah mengasihiku sejak kecil..’ Amin..

BACA JUGA: 4 Tahap Pendidikan Anak-Anak Menurut Cara Rasulullah

Yang Anda Tidak Tahu Tentang Seorang Ayah 1

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here