Home All Kisah Teladan Mak-mak Yang Suka Simpan Semua Barang Berharga Dalam Satu Beg, Baca Kisah...

Mak-mak Yang Suka Simpan Semua Barang Berharga Dalam Satu Beg, Baca Kisah Pengajaran Ini

1747
0
barang berharga

Mak-mak Yang Suka Simpan Semua Barang Berharga Dalam Satu Beg, Baca Kisah Pengajaran Ini | Dah macam satu habit orang perempuan, kalau boleh semua nak disumbat dalam beg tangan. Dari sekecil-kecil barang sampailah yang semahal-mahal barang. Tanpa sedar, bila jadi kehilangan. Dia boleh hilang semua sekali serentak! Memang gigit jari sajalah nanti.

Ambil pengajaran dari kisah ibu anak 7 ini, Zaila Mohamad (Mekla) yang akui dirinya cuai kerana membiarkan semua barang berharga disimpan dalam satu beg tangan. Sehingga berlaku satu kejadian yang memberi kesan kepada wanita ini, terutama dalam menyimpan barangan berharga ketika pulang ke kampung halaman waktu cuti Hari Raya.

Sehari Sebelum Raya, Rumah Mentua Dimasuki Pencuri

barang berhargaTergerak hati nak kongsi kisah henbeg Mekla ni. Panjang betul jodoh beliau untuk berkhidmat buat Mekla. Henbeg ni hadiah dari en suami yang dibeli sewaktu en suami ke Dubai beberapa tahun yang lepas. Masa bulan puasa 2014 Mekla melahirkan Aaliyah dalam bulan puasa, anak masih “merah” lagi sudah balik ke kampung untuk berhari raya.

Nak dijadikan cerita, sehari sebelum raya rumah mak Mekla dimasuki pencuri. Kisah ini memang tersemat dalam hati setiap tahun pun akan ingat sebab antara ujian Allah buat kami laki bini juga.

Pagi waktu sahur, ketika kami di dapur, pencuri masuk ke bilik kami yang berada di depan. Memang habis semua diorang sapu termasuklah henbeg ini. Dalam tu ada duit raya yang sudah ditukar, duit RM800 untuk akikah baby Aaliyah, cincin kahwin, cincin beli masa bonus waktu kerja dulu dan duit niaga Mekla.

Henset toksah cerita lah, henset Mekla waktu tu baru je dibelikan en suami, henset lama lagi dan henset en suami pun sekali diorang sebat. Memang beraya sakanlah penyangak tu.

Ya Allah.. Tak Tahu Nak Cakap Apa Habis Semua Barang Berharga

Mekla sedar pun bila en suami tanya mana henset dia. Ya Allah masa tu tak tahu nak cakap apa, yang pasti takut sangat en suami marah kat Mekla. Mujurlah en suami ni bertenang, solat sunat dulu dan lepas tu kami ke balai polis untuk membuat laporan.

Balik dari balai polis, en suami tergerak hati nak cari di kawasan semak sekitar radius rumah kami. Syukurlah, bak kata orang kalau sudah rezeki Mekla, en suami jumpa henbeg ini bersama wallet yang masih penuh dengan IC dan kad insuran anak-anak tapi duit habis dikebas dulu di dalam semak tersebut.

Allah juga Maha besar, kami dapat petunjuk lagi bilamana nak keluar untuk selesaikan urusan pemotongan bil telefon, kami terserempak dengan pencuri (tapi waktu tu tak terlintas pula di hati), masa tu mereka sedang kelek pemotong mesin rumput untuk ke tempat semak samun tersebut. Apabila polis datang, memang diceritakan kisah henbeg ini dan kejadian terserempak dengan mereka.

Sampai Sekarang Cincin Kahwin Belum Berganti..
Waktu tu memang redha sahaja dengan jumlah barang yang hilang. Sampai sekarang masih belum berganti lagi cincin kahwin tapi Allah dah ganti dengan banyak benda yang indah-indah dalam hidup Mekla. Balik kampung memang menjadi ketakutan buat kami sebab pencuri suka pecah masuk rumah. Maklumlah budak dadah ni bilalah nak mati.

Khabarnya tak lama selepas itu budak yang pecah masuk rumah mak Mekla sudah kena tangkap dan masuk lokap tapi lepas keluar mencuri lagi. Entah bila nak insaf pun tak tahu, yang sedihnya keluarga tahu tapi seakan merelakan sahaja anak buat kerja jahat begitu. Insya Allah dapatlah bahagian mereka nanti di akhirat sana.

Buat semua, jangan jadi macam Mekla yang lalai sangat waktu itu. Bayangkan perjalanan balik kampung memang memenatkan. Tidur tak cukup lepas tu sampai memang tak ingat apa dah.

Kesilapan kedua apabila menyimpan semua barang berharga di dalam henbeg. Patutnya simpan di tempat yang susah dituju (macam bakul susu anak ke, beg baju ke atau mana-mana lah). Musim raya ni memang ramai manusia jahat yang suka mengambil kesempatan atas kepenatan orang lain.

Selain itu, tawakal pada Allah.

Kalau sudah masih rezeki kita insya Allah walau sudah jatuh ke tangan penyangak pun masih boleh kembali kepada empunya. Buat penyangak sekalian, mohon bertaubatlah sebelum terlambat.

Sumber/Foto : Zaila Mohamad

Mak-mak Yang Suka Simpan Semua Barang Berharga Dalam Satu Beg, Baca Kisah Pengajaran Ini 1

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here