Home All Keluarga Suami Suka Guna Duit Isteri Antara Sebab Kenapa Gaji Tidak Pernah Cukup

Suami Suka Guna Duit Isteri Antara Sebab Kenapa Gaji Tidak Pernah Cukup

5631
0
duit isteri

Suami Suka Guna Duit Isteri Antara Sebab Kenapa Gaji Tidak Pernah Cukup | Rasanya semua orang pun pernah mengalami kesempitan duit, tetapi kadang kala tertanya-tanya, mana perginya duit gaji. Baru sahaja menerima gaji, tidak sampai sehari, duit tinggal rm10 sahaja dalam poket.

Ada yang mengadu duit habis bayar banyak bil, ada yang sehingga merungut duit habis kerana beri nafkah dekat isteri. Ini adalah hal yang hendak kita bincangkan. Kerana tanggungjawab suami untuk menjaga makan minum isterinya, mengapa harus mengeluh?

Tidak ramai yang tahu bahawa kesempitan duit adalah berpunca daripada anda seorang suami yang selalu berkira dengan isteri. Mentang-mentang la isteri sudah bekerja, semua barang isteri bayar sendiri.

Susu anak, pampers anak, duit isteri yang belanja. Tetapi masih juga duit gaji hilang entah kemana. Itu kerana anda kedekut dengan isteri dan anak-anak, Allah s.w.t tarik balik rezeki yang Dia telah beri pada anda. Jangan main-main ya dengan rezeki Allah s.w.t.

Perkongsian ini adalah dari Mahyuddin Mohamed, dimana jika anda ingin rasa cukup gaji bulanan anda, jangan sesekali abaikan tanggungjawab anda terhadap isteri anda.

“Awak kan dah kerja, awak bayarlah….” atau “Duit awak pun sama je, nanti saya bayar kemudian. Guna je dulu…” Sampai masa buat senyap!

Ya, inilah realiti suami yang suka mengelak bab duit nafkah. Padahal, kalau kongsi rezeki dengan isteri, itulah yang akan buka pintu-pintu rezekinya. Cukup, berkira nak juga guna duit isteri!

Hari ini, ramai suami yang ambil mudah tentang pemberian wang nafkah buat isteri terutama jika pasangan mereka bekerja.”Dia dah ada gaji, lagipun isteri tak pernah mintak.” Ini yang selalu suami fikirkan.

Tapi hakikatnya meskipun punya pendapatan sendiri, tetap menjadi tanggungjawab suami untuk menyediakan wang nafkah ini semampu mereka.

duit isteri, nafkah isteri, duit gaji suami, duit keluarga, wajib bagi duit nafkah isteri, keperluan isteri

Buat suami yang belum melaksanakan kewajipan ini atau rasa terbeban untuk melunaskannya, baca perkongsian daripada saudara Mahyuddin Mohamed untuk memahami dan melihat hikmah di sebaliknya.

Kenapa papa perlu beri duit dekat mama?

Sengaja aku menghulurkan duit nafkah bulanan buat isteriku di hadapan anak-anak kami. Tersengeh-sengeh KakLong & Nabila melihat wang yang bertukar tangan. Itu bukan pertama kali mereka melihat aku menjalankan tanggungjawabku sebagai seorang suami itu.

“Kenapa Papa kena bagi duit kat Mama?” Hasif masih terlalu kecil untuk faham namun tahap curiosity beliau begitu tinggi. Dia akan sentiasa bertanya apa-apa yang dia tidak faham.

“Suami memang wajib beri nafkah setiap bulan pada isteri tahu Hasif. Nanti Hasif dah jadi suami pun, Hasif pun kena beri duit kat isteri”. Isteriku mengajar ilmu kehidupan & kewajipan seorang suami. Hasif mengangguk faham.

“Best la jadi orang perempuan Mama. Gaji Papa dan Mama kan sama. Kenapa Papa kena bagi duit kat Mama?” Nabila pula bertanya.

“Kalau gaji suami lagi sikit dari gaji isteri dia pun, dia masih kena beri nafkah setiap bulan. Kena bagi, walaupun sedikit. WAJIB. Melainkan kalau isteri dia kata tak payah la…” Nabila sengeh. Puas hati dengan jawapan isteriku.

Ada yang buat-buat tidak tahu

Ramai suami yang pandang remeh Nafkah Bulanan buat isteri masing-masing. Ada yang tidak tahu & ada yang buat-buat tak tahu. Ada juga langsung tidak ambil tahu

Jangan terkejut kita seorang lelaki yang bergelar suami tidak tahu yang memberi nafkah buat isteri itu WAJIB.

Ada yang tidak pernah beri wang kepada isteri. Jika isteri tidak memaafkan & menghalalkan, maka suami akan sentiasa berada dalam keadaan berdosa.

Berilah Duit Nafkah bulanan kepada isteri kita. Tak mampu banyak, beri sedikit. Tak mampu RM200, berilah RM100. Jika tak mampu juga, berilah RM50 atau RM10. Jika masih tidak mampu juga, suami perlu minta isteri halalkan perbelanjaan yang dibuat dengan menggunakan duit isteri.

duit isteri

Minta isteri halalkan guna duit isteri

“Okay sayang, bulan ni, bil air sayang bayar, bil letrik abang bayar yer?”
“Loan kereta Myvi bulan ni Ayang bayar yer, Abang tak cukup la duit bulan ni sebab nak kena tukang baiki dapur tu”

Biasa dengar tak dialog kat atas? Atau biasa buat? Sebenarnya, kalau kita nak bahagi-bahagikan pembayaran bil letrik, air, pinjaman kereta atau rumah sekalipun, kita kena minta isteri halalkan duit isteri gunakan tu.

“Sayang, sayang halalkan bil air yang sayang bayarkan bulan ni yer!” Cakap macam tu kat isteri anda. Kalau cakap baik-baik, pasti isteri kita gembira aje nak tolong kita dengan perbelanjaan rumahtangga menggunakan duit isteri.

Aku takut berdosa. Aku juga pernah TIDAK TAHU mengenai wang nafkah buat isteri dan urusan perbelanjaan keluarga.

Dia Kerja, Kenapa Nak Beri Lagi?

Aku tidak malu mengakui yang kami sama2 tidak tahu perkara ini waktu mula-mula mendirikan rumahtangga 18 tahun dahulu. Masa tu student lagi. Kat luar negara pulak tu.

Bila mula bekerja pada 2002, kami belanja sendiri-sendiri. Perbelanjaan dan bil pula dibahagi-bahagikan. Aku tidak beri duit nafkah kepada isteriku kerana waktu itu aku TIDAK TAHU mengenai perkara ini.

Isteriku juga tidak tahu. Lagi pun, sangkaku, gaji isteriku pun sama banyak dengan gaji aku. Kenapa nak kena beri lagi.

Tapi sangkaanku silap. Gaji aku hanya cukup-cukup sahaja. Cukup bulan gaji habis. Pernah terjadi, duit tinggal RM10 sahaja sehari sebelum gaji masuk.

Perkara ini berubah lebih kurang 10 tahun yang lalu (aku tak ingat tarikh sebenar) apabila kami mula tahumengenai Duit Nafkah seorang isteri ini. Duit untuk isteri belanja beli apa sahaja yang dia mahu & bila sahaja dia mahu.

Duit ini tidak termasuk duit belanja dapur, ikan, ayam, sayur. Tidak termasuk baju kain isteri. Tidak termasuk syampu, ubat gigi & toiletries lain. Perbelanjaan ini semuanya mesti ditanggung oleh Suami. Tapi kalau isteri tersayang nak tolong, takde salahnya kan?

Percayalah ada keberkatan disebalik duit nafkah

Aku mula memberi Duit Nafkah Bulanan buat isteriku & aku mohon beliau halalkan setiap sen yang aku tidak lunaskan sebelumnya. AlhamdulilLah isteriku halalkan. AlhamdulilLah leganya hati. Lapangnya dada.

Pasti ada suami yang merasakan ia seakan tidak adil. Namun percayalah, terdapat keberkatan dalam memberikan Duit Nafkah isteri kita. Islam itu Adil. Percayalah.

Sejak memberi wang nafkah bulanan buat isteri, rezekiku bertambah & mencurah-curah. Kehidupan menjadi lapang & mudah. Segala keperluan sentiasa dalam kecukupan. Isteri apatah lagi, gembira sokmo. Bibir sentiasa dihiasi Senyuman manis.

A Happy Wife leads to a Happy Home & Happy Family. (A grumpy wife… Anda jawab sendiri…

Jika anda belum lakukan, mulai dengan hari ini. Berilah Duit Nafkah belanja isteri anda. Anda akan lihat perubahan positif dalam kehidupan anda sekeluarga, InsyaAllah.

Sumber: Mahyuddin Mohamed

Suami Suka Guna Duit Isteri Antara Sebab Kenapa Gaji Tidak Pernah Cukup 1

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here