Tanpa Kita Sedar Orang Membenci Kita Dalam Diam. Amalkan Doa Menghadapi Kebencian Ni

0
890

Dalam kehidupan, tentu saja, tidak mustahil semua orang akan suka dan mengasihi kita. Setiap orang akan suka dan ada orang membenci kita. Ini adalah kes yang biasa kerana manusia mesti mempunyai kelemahan dan juga mempunyai kesilapan. Perwujudan itu, menjadi dorongan kita sebagai manusia untuk selalu meminta maaf, memaafkan satu sama lain dan bertolak dengan rahmat semua orang.

Sebagai manusia dengan Tujuan Penciptaan Manusia, Proses Penciptaan Manusia, Alam Penciptaan Manusia:

Konsep Manusia dalam Islam, dan Manusia Menurut Islam menurut fungsi agama, tentunya kita akan mempunyai kesilapan dan kelemahan di mata orang lain. Sudah tentu ini kita mesti sedar.

Tanpa Kita Sedar Orang Membenci Kita Dalam Diam. Amalkan Doa Menghadapi Kebencian Ni 1Dalam Islam, apabila orang membenci kita akan lebih baik jika kita memberikan yang terbaik kepada mereka. Pada masa yang sama, lebih baik jika kita berdoa untuk mereka walaupun mereka tidak tahu atau memahami apa yang kita lakukan.

Di dalam Al-Quran ada beberapa doa yang dapat kita baca untuk menjadi penguat rohani dan kehidupan kita apabila ada orang membenci dalam diam. Berikut adalah doa di dalam Al-Qur’an yang boleh dilakukan terhadap orang membenci kita atau membuat kesalahan kepada kita, terutama mereka yang berasal dari kuffaar atau tidak mahu kemajuan dan perkembangan Islam.

Doa-doa ini dapat menjadikan kita lebih tenang, aman, dan jauh dari semua bentuk dendam. Kami berpaling kepada Allah dan meminta kepada Allah supaya adil.

Manusia yang mahu membalas dendam tidak semestinya adil dan tidak sesuai dengan apa yang mereka inginkan. Untuk itu, hanya berdoa

Tuhan untuk Allah membimbing kita. Inshallah, apa jawapan Allah dan memberikan keadilannya. Sekiranya tidak dijawab di dunia, tentu saja di akhirat akan lebih adil.

BACA JUGA: Ketahui Jenis Dosa Dan Jalan Menuju Taubat

“Tuhanku, ampunkan dosa-dosa kita dan perbuatan kita yang berlebihan dalam urusan kita dan jadikanlah pendirian kita, dan bantulah kita menentang orang-orang yang tidak percaya”(QS: Ali Imran: 147)

“Tuhan, janganlah kita menjadikan sasaran fitnah bagi orang-orang yang tertindas, dan selamatkan kami dengan kelimpahan rahmat-Mu dari tipu daya orang-orang kafir.”(Surah Yunus: 85-86)

Kepada Allah, kami telah menganiaya diri sendiri, dan jika Engkau tidak memaafkan kami dan memberi kami rahmat, kami akan menjadi orang yang rugi. “(QS: Al A’raf: 23).

“Ya Tuhan, buatlah keputusan antara kami dan rakyat kami dengan haq (adil). Anda adalah pembuat keputusan terbaik. “(Surah Al A’raf: 89).

Tuhanku, ampunilah dosa-dosa kami dan dosalah saudara-saudara kita yang telah mendahului kami dengan membawa iman, dan jangan biarkan kami iri hati kami terhadap orang-orang yang beriman. Tuhanku, sesungguhnya Engkau Maha Penyayang, lagi Maha Mengasihani. “(QS: Al Hasyr: 10)

“Ya Tuhanku, berilah hikmah kepadaku dan kumpulkanlah aku dengan orang-orang yang soleh, dan berilah aku ucapan yang baik bagi orang-orang yang datang kemudian. Dan buatlah aku di antara orang-orang yang mewarisi langit syurga. “(QS: As-Syu’ara: 83-85)

“Ya Tuhanku, ampunilah dosa-dosaku dan dosa-dosa nenek moyangku, dan dosa orang-orang yang memasuki rumahku dengan membawa iman, dan orang-orang yang beriman dan wanita. Dan janganlah menambah orang-orang yang zalim selain daripada musnah. “(Surah: Nuh: 28).

Doa-doa ini adalah doa-doa yang ada di dalam Al-Qur’an dan kita dapat membaca apabila mengalami segala macam kejahatan, kebencian, atau tingkah laku tidak adil dari orang lain.

Sudah tentu bagi kita seorang Muslim untuk menjadi seorang Muslim yang baik adalah suatu keharusan. Sekiranya ada yang membenci kita, jangan biarkan kita menjadi seperti mereka benci dan benci.

Berdoalah bagi mereka yang membenci kita dengan doa yang dapat menyelamatkan di Dunia Menurut Islam, untuk mencapai Kejayaan Menurut Islam, Dunia yang Berhasil Mengikut Islam, Jalan Sukses Menurut Islam kerana kemudian doa itu akan kembali kepada diri kita sendiri.

Terdapat banyak kebijaksanaan daripada kita membalas kebencian atau kezaliman orang lain dengan doa dan kebaikan kita. Tidak semestinya sama seperti kita merendahkan diri atau memalukan diri kita sendiri. Berikut adalah pelajaran yang boleh diperolehi daripadanya.

BACA JUGA: Pertolongan Allah Akan Kalian Terima Selagi Kalian Membantu Orang Lain

Jantung Menjadi Lebih Tenang
Dengan membalas kebaikan dan berdoa untuk kebaikan mereka yang membenci kita, hati kita menjadi tenang. Hati kita tidak akan bermasalah kerana apa yang kita belanjakan adalah baik daripada membalas kejahatan.

Keburukan orang lain tidak menjadi masalah dan tidak akan mencemarkan hati kita jika kita lebih ikhlas.
Kekecewaan hati dapat terjadi apabila kita membalas kebencian orang lain dengan rasa benci lagi. Oleh itu, jangan biarkan hati kita terancam hanya kerana emosi kita dan mahu membalasnya dengan perkara yang sama.

Tidak sama dengan orang-orang yang membenci
kita bersama kita tidak membalas kebencian dengan kebencian maka kita tidak akan sama dengan mereka yang membenci kita. Kita akan mendapat kebaikan dan pahala yang lebih baik dari Tuhan. Jika kita membenci tingkah laku, maka kita tidak seharusnya menjadi orang yang juga merendahkan diri. Jangan biarkan kami melakukan perkara yang sama dan kami menjadi orang yang juga dibenci oleh orang lain kerana tingkah laku.

Ganjaran Hebat
Ganjaran yang hebat akan kami terima jika kami berbuat baik kepada orang yang memohon kepada kami. Ganjaran yang besar hanya akan diperolehi oleh mereka yang membayar balik keburukan dengan kebaikan tidak sebaliknya. Untuk itu, buatlah diri kita orang yang pahala yang besar untuk selalu berdoa dan meringankan beban orang lain.

Menjadi Orang-Orang Yang Bijakasana
Membalas doa dan kebaikan pada orang yang membenci kita juga dapat menjadikan diri kita sebagai orang yang Bijakasana dan jauh dari perilaku yang buruk. Orang-orang yang membalas keburukan dengan kebaikan akan bernilai berbeza.

Sebab itu kebijaksanaan hanya akan datang kepada mereka yang benar-benar berfikir dengan jelas dan jauh dari kebencian. Semoga kita boleh menjadi orang yang Bijakasana dan selalu bersikap sesuai dengan apa yang Allah perintahkan, dalam rukun islam, rukun iman, Fungsi Iman Kepada Kitab Allah, Fungsi Iman Kepada Allah SWT, dan Fungsi Al-Quran Bagi Umat Manusia bukan berdasarkan kepada hawa nafsu, emosi, atau dendam dalam diri kita.

Tonton Video Ini : Ustaz Yaakob Yusra – Penyakit Benci Membenci & Hasut Menghasut

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here