Home All Isu Semasa Betul, Mak Ayah Mampu Beli Barang Mewah, Tapi Tak Salah Kan Ajar...

Betul, Mak Ayah Mampu Beli Barang Mewah, Tapi Tak Salah Kan Ajar Anak Hidup Susah & Sederhana

2302
0

Betul, Mak Ayah Mampu Beli Barang Mewah, Tapi Tak Salah Kan Ajar Anak Hidup Susah & Sederhana | Musim persekolahan 2020 sudah bermula. Mak ayah pun dah beli persiapan persekolahan anak-anak. Dari baju, kasut sampailah beg sekolah. Mak ayah punya pilihan, sama ada mahu beli barang sekolah anak yang mahal atau sebaliknya.

Guru ini, Noraniza Abd Rahim berkongsi pandangan. Satu nasihat daripada seorang guru yang berdepan kemungkinan permasalahan yang berlaku jika anak-anak sekolah rendah bawah 12 tahun dibekalkan dengan peralatan sekolah dalam kategori barang mewah.

Trend Mak Ayah Belikan Benda Mewah Dekat Anak-anak

Trend orang sekarang belikan barang mewah kepada anak-anak. Tak salah nak mewahkan anak jika kita mampu, tetapi fikir-fikirkanlah, keselamatan dan manfaat untuk anak kita.

Contoh kita bagi anak kita bawa bekas pensel smiggle yang mahal tu ke sekolah, dalam satu sekolah mungkin anak kita sorang je ada beg smiggle, bekas pensel smiggle.

Pastu anak kita pulak mesti la bagitau kat kawan-kawan dia, jenama smiggle tu tak jual kat kedai diy atau kedai eco rm2, hanya terdapat di KLCC dan beberapa kedai terpilih sahaja. Sedar tak kita dah mengundang rasa cemburu kawan-kawan kepada anak kita.

Mungkin kita boleh kata, “Aku mampu apa salahnya.”

Anak kita pun mungkin kata, “Mak abah aku mampu mewahkan aku apa salahnya.” Betul, memang tak salah.

Yang salahnya ialah bukan semua budak di bawah umur 12 tahun mampu hilangkan perasaan cemburu, keinginan memiliki dan faham akan erti tak mampu.

Dan lebih salah lagi bila budak-budak ini bertindak di luar batasan dengan menyorokkan, mencuri atau merosakkan.

barang mewah

Ini Yang Jadi Bila Hilang Di Sekolah..

Bila berlaku kes kehilangan barang mewah, kecurian, sorok menyorok di sekolah maka berlakulah adengan pemiliknya menangis- nangis minta cikgu siasat dan tangkap penjenayah tersebut.

Cikgu nak tak nak terpaksa jalankan siasatan, untuk kesan pelaku. Guru-guru yang tidak pernah mendapat latihan khusus dalam mengendalikan kes jenayah tiba-tiba dah seperti ketua polis negara.

Bayangkan semasa kes siasatan, banyak hati anak-anak akan terguris, banyak hati mak abah yang luka.

Anak aku baik, kenapa cikgu tuduh anak aku. Aku tak pernah ajar anak aku mencuri.”

Pasti kata-kata ini berlegar dari mulut ke mulut bila anak kita disyaki dan disoal siasat.

Rakan-rakan Pembaca..

Saya tulis ni sekadar nak bagi tahu kepada semua.. mungkin isu barang mewah tersebut kecil sahaja, tetapi ianya boleh mengundang perkara-perkara yang lebih besar.

Sayangi anak kita, jangan biarkan keselamatan dan emosinya tercalar. Belajar hidup susah dan sederhana tu bukan pembelajaran yang salah. Bahkan ramai orang-orang yang berjaya terdiri daripada mereka yang asalnya susah.

Sumber/Foto : Noraniza Abd Rahim

Makluman : Artikel ini diterbitkan dengan kebenaran penulis asal.

Betul, Mak Ayah Mampu Beli Barang Mewah, Tapi Tak Salah Kan Ajar Anak Hidup Susah & Sederhana 1

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here