Home All Tazkirah Jika Inginkan Rezeki Berkat & Mengalir Laju Pada Anak-anak Lakukan 6 Cara...

Jika Inginkan Rezeki Berkat & Mengalir Laju Pada Anak-anak Lakukan 6 Cara Ini, InsyaAllah Berkesan

2605
2
rezeki berkat

Carilah rezeki berkat kalau benar anda kejar bahagia dalam hubungan rumah tangga, ini petua utama yang patut suami isteri pegang. Rezeki sedikit atau banyak bukan persoalannya.

Apa yang diutamakan adalah berkat. Apa guna dapat rezeki banyak tetapi tak berkat. Banyak mana pun masih tidak mencukupi. Selalu tidak puas hati. Sebaliknya kalau rezeki itu diberkati, biarpun sedikit itu memadai. Apa yang ada diterima penuh redha dan kesyukuran.

Cuba faham dulu konsep keberkatan, mesti kita tak cepat merungut walau kadang rezeki cukup-cukup makan saja. Malah rasa lapang dada dengan apa yang ada. Adakah rezeki yang kita dapat itu sudah dibersihkan untuk mendapatkan keberkatannya. Sama-sama dalami tip mendapat keberkatan rezeki.

berkat

6 Cara Mudah Mendapatkan Rezeki Berkat

BACA JUGA: 7 Adab Memasak Nasi Cara Islam Yang Patut Diamalkan. Nasi Sedap Rezeki Diberkati.

1. Sedekah

Ini salah satu cara membersihkan rezeki yang diperoleh setiap bulan. Ringankan tangan menghulurkan sedekah kerana melalui cara itu kita akan mendapat keberkatan dalam rezeki. Jangan takut berkongsi sebab cara ini buat rezeki anda lebih cukup, malahan dapat menyimpan walaupun habuan yang diterima pada setiap bulan itu tidaklah lumayan. Ya, itulah berkat.

2. Ibu dan ayah

Ramai terlupa akan tanggungjawab sebagai seorang anak. Jangan berkira untuk hulurkan wang saku pada ibu dan ayah setiap bulan. Ingat dan percayalah, kalau selalu gembirakan kedua orang tuan kita mendapat redha daripada Allah SWT. Tak payah nak berkira dengan ibu dan ayah, anggaplah itu pemberian tetap pada setiap bulan yang perlu dilunaskan.

3. Mudahkan urusan orang

Ketika kita senangkan urusan orang lain Allah juga akan membantu memudahkan segala urusan kita pula. Jangan berat tulang menolong dan meringankan bebanan orang lain kerana di situ juga akan mendatangkan keberkatan dalam rezeki yang kita nak dapat.

4. Jangan langgar apa yang haram

Taat perintah Allah dan cuba tinggalkan segala larangan Nya juga. Tak kiralah dalam punca rezeki atau sebaliknya. Mentaati perintah Allah adalah kata kunci untuk berjaya di dunia dan juga di akhirat. Kita jaga solat, rezeki berkat lagi makin mudah. Jangan jadikan sibuk sebagai alasan untuk buat ibadat.

5. Muliakan anak yatim

Dalam setiap rezeki yang kita peroleh, adanya hak orang lain. Jadi berikan pada yang benar-benar memerlukan. Muliakan anak yatim dan bantu mereka akan menjadikan rezeki yang diperoleh walaupun sedikit insya-Allah akan mencukupi. Jangan beranggapan dengan banyak memberi akan menjadikan kita kehabisan. Sebenarnya lagi banyak kita memberikan selagi itu Allah SWT akan lipat gandakan rezeki berkat untuk kita.

BACA JUGA: Sebelum Nak Tanam Pokok Baca Doa Ni. Moga Pokok Tumbuh Subuh Dan Hasil Diberkati!

6. Ada rezeki lebih, dahulukan haji dan umrah

Kalau sudah berkemampuan dan sihat tubuh badan lakukanlah haji dan umrah. Ziarah tempat-tempat suci di Makkah dan Madinah pastinya akan membuatkan hati bertambah tenang dan mampu beribadat kepada Allah SWT. Dengan rezeki yang halal dan diberkati pastinya ia akan memberikan ketenangan yang hakiki kepada diri.

Jangan sampai ada yang sanggup habiskan duit pergi bercuti, tak pun beli barang berjenama sehingga lalai terhadap kewajipan haji dan umrah itu.

Dalam kita memahami pengertian rezeki berkat, kita tidak boleh membataskan rezeki itu hanya pada wang ringgit tetapi meliputi kesihatan. Ilmu,sahabat, masa lapang, idea dan berbagai lagi sehinggakan kemampuan melaksanakan amal ibadah juga merupakan rezeki.

Bila kita dapat memahami makna rezeki berkat secara tidak lansung kita sudah menambahkan rezeki dengan meluaskan pengertian rezeki itu sendiri. Jika seseorang mendapat gaji yang besar tetapi tidak merasai cukup kerana terlalu banyak perkara yang perlu di bayar dan merasai sentiasa tak cukup.

Sedangkan ada setengah orang berpendapatan sederhana tetapi mencukupi menyara isteri dan anak-anak, mampu membeli rumah, kereta dan mampu membiayai pengajian anak-anaknya ke universiti. Ini adalah petanda rezeki yang tak diberkati dengan rezeki yang diberkati oleh Allah.

Jika Inginkan Rezeki Berkat & Mengalir Laju Pada Anak-anak Lakukan 6 Cara Ini, InsyaAllah Berkesan 1

2 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here