Categories
Keluarga

Jadilah Suami Mahir Beli Ikan Di Pasar, Siang Dan Simpan Elok Dalam Peti Ais

Jadilah Suami Mahir Beli Ikan Di Pasar, Siang Dan Simpan Elok Dalam Peti Ais | Bahagia betul hati isteri bila suami sejenis memahami apa yang isteri mahu. Bantu mudahkan urusan rumah tangga sama-sama. Bukan semuanya isteri buat, suami goyang kaki lepas tangan.

Pergi ke pasar beli makanan basah, bukan takat beli.. siang sekali dan letak elok-elok bahan makanan basah tu dalam bekas. Simpan kemas dalam peti ais. Nanti bila isteri nak masak, tinggal rendam bagi cair. Bahagianya hati.. nak memasak pun tenang nanti tak kalut.

Sebab nak isteri jadi mudah beginilah lelaki ini, Ariff Ismail kongsi tip untuk mudahkan para suami bantu isteri mereka. Taklah nanti semua ilmu dapur tu isteri sorang je yang tahu.

Alamak Kena Pergi Pasar

Abang tolong sayang p market sat, tolong beli ikan temenung sekilo.”

Naaa mimpi ngeri bermula, weh boleh termenung keluar jendela. Ikan temenung tu ikan apa? Haa baru ada akal nak google jenis ikan.

Jangan sebab kita ni lelaki brother kita ambik tahu pasal kereta, motor, pc dan ps4 je. Kena ambil tahu bab bab nak beli ikan, sotong, udang, ketam dan lain lain lagi.

Hari ni dah alang alang temujanji tak jadi, dah sampai pulak area Pasir Penambang. Saya lajak kan sikit perjalanan ke pasar ikan segar. Nak cari hasil laut segar.

Meh saya kongsikan tips nak beli lauk seafood. Macamna nak tahu fresh ke idok ikan itu dan ikan apa yang nak beli.

Tip Macam Mana Nak Tahu Ikan Dibeli Segar Ke Tak

1. Ambil Tahu Jenis Ikan & Masakan

Ikan ni ada banyak jenis bro, macam manusia gak ada banyak jenis. Ada ikan bersisik, ada ikan kulit licin. Ikan ada misai dan ikan yang leper pun ada.

Tanya cik bini nak masak apa, baru senang nak p beli ikan. Kalau dah dia kata nak buat asam pedas ikan jenahak dan pari adalah pilihan terbaik.

Nak masak lemak cili api, boleh cari ikan sembilang, mayong atau pon ikan parang. Bini nak buat laksa, kena la beli ikan sardin atau ikan termenung. Bukan ikan sardin dalam tin tau, ikan sardin segar.

Dah alang alang p pasar, jangan lah bini suruh beli ikan tu, beli ikan semata. Kita buat budget untuk lauk seminggu. Boleh la beli sotong, udang dan ketam sekali.

2. Pilih Ikan Segar

Nak pilih ikan segar tak susah pon abang abang sekalian. Benda pertama yang kita kena tengok, mata ikan tersebut, tapi ada je ikan yang dah pakai kanta lekap untuk nampak lawa lagi.

Oleh itu, kita pegang badan ikan yang nak beli tu, tengok ikan tu badan masih keras atau dah lembik. Kalau masih keras maknanya segar la tu. Keras yang saya maksudkan struktur ikan tu tau, bukan sebab keras kena ais.

Boleh juga tengok insang ikan tersebut, haa jadi persoalan macam mana nak tengok insang ikan pari. Ikan pari ni lagi senang tengok lendir pada badan dia, if ada lendir makna baru la ikan pari tu.

Atau kita boleh angkat yang dah potong tu cium, bukan cium kat badan pari macam kita cium bini. Kita ambik bau, kalau ada bau macam hancing tu tak yah la beli ye.

3. Sotong & Udang Segar Pula Ikut Cara Ini

Macam mana nak tahu sotong dan udang tu segar. Ni lagi senang, kalau udang tu warna dah merah, janggut pon dah tanggal makna nya memang tak segar dah. Udang yang segar warna masih putih dan kepala dia tak tertanggal lagi.

Untuk “sutun” pulak, tengok kulit dan kepala sotong sotong tu. Kalau kulit dah tertanggal dan kepala sotong nampak lembik tu petanda dah tak segar. Sotong yang segar bentuk badan masih utuh ibarat model catwalk.

4. Jangan Beli Terlalu Banyak

Nak beli ikan dan lauk basah ni, kena pandai budget. Jangan beli stok sebulan, tu jadi beli segar jadi rasa peti ais gak la jawapan nya. Budget ikut size family kita.

Duduk pun bertiga jangan lah beli ikan sampai 3 kg, sotong 2 kg dan udang 4 kg. Kita beli untuk stok masak seminggu. Supaya makanan laut yang kita beli kekal segar.

beli ikan

5. Cara simpan

Bila dah beli stok untuk seminggu pastikan simpan dengan rapi. Ikut budget sekali masak. Pek kan ikan ikut jumlah yang nak masak dalam bekas bekas kecil. Bersihkan dulu ikan sebelum kita simpan.

Sama juga dengan sotong dan udang, bungkus dan pastikan dah bersihkan. Masa bungkus tu masuk kan air dan letak sedikit gula dan garam untuk pastikan sotong dan udang kekal segar.

Bila kita dah bersih kan, mudah lah cik bini nak keluarkan dan memasak. Bila dah mudahkan keje bini, dia pon happy la nak masak.

Semoga sedikit perkongsian ni dapat memberi manfaat untuk semua. Nanti saya share kan tips sediakan barang masak untuk mudahkan isteri masak dengan cepat.

Sumber/Foto : Ariff Ismail

Makluman : Artikel ini diterbitkan dengan keizinan daripada penulis asal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *