Home All Isu Semasa “Isteri Main TikTok Tanda Hilang Sifat Malu Dalam Rumah Tangga!” Ustaz Zul...

“Isteri Main TikTok Tanda Hilang Sifat Malu Dalam Rumah Tangga!” Ustaz Zul Amirul

4656
1
“Isteri Main TikTok Tanda Hilang Sifat Malu Dalam Rumah Tangga!” Ustaz Zul Amirul

“Isteri Main TikTok Tanda Hilang Sifat Malu Dalam Rumah Tangga!” Ustaz Zul Amirul | Bukan menyalahkan TikTok, bukan juga menidakkan trend berhibur zaman ini. Namun tidak manis kiranya golongan wanita, khususnya yang sudah berstatus isteri dan ibu, dilihat menari-nari untuk tontonan maya.

Itulah teguran Ustaz Mohd Zul Amirul terhadap sifat malu yang makin terhakis dalam rumah tangga. Beliau yang juga Exco Gabungan Perawat Muslim Malaysia itu turut berkongsi panjang lebar tentang sifat-sifat malu yang perlu ada antara suami isteri.

“Apakah yang dimaksudkan dengan malu tersebut? Bukankah perkahwinan itu menghalalkan hubungan suami isteri untuk bersama? Isteri ibarat pakaian buat suami dan begitu juga sebaliknya?”

sifat malu

BACA: Tak Perlu Malu Bila Jadi Ibu Tunggal, Perempuan Ini Kongsi Pengalaman Bercerai Di Usia Muda.

Ya benar, perkahwinan itu menghalalkan hubungan suami isteri. Perkahwinan bukan hanya bertujuan hal itu sahaja, tapi ia melibatkan seluruh aspek kehidupan kita dalam rumah tangga.

Rahsia Malu

Apabila setiap pasangan malu pada Allah SWT, maka mereka akan malu untuk meninggalkan perintah Allah SWT dan malu untuk melanggar larangan Allah SWT.

Jika tiada sifat ini, kita akan lihat seorang suami itu tak malu pun dengan isteri yang mengejutkannya bangun solat Subuh, namun dia tidak mengendahkan isterinya itu dan meninggalkan solat subuh tanpa rasa malu.

Begitu juga isteri, tidak mengendahkan nasihat suami agar menutup aurat dengan baik kerana isterinya tidak malu pada Allah SWT yang menyebabkan dia tidak merasa malu juga mengabaikan nasihat suaminya demi kebaikan dirinya. Bahkan tidak malu berkongsi tarian maksiatnya di TikTok.

Dengan adanya sifat malu pada Allah SWT, seorang suami akan menjalankan amanah dan tanggungjawab sebagai ketua keluarga dengan baik. Dari itu suami akan berasa malu dengan isterinya jika dia gagal menjalankan kewajipannya dengan baik.

Jika tidak malu, suami tersebut pasti buat-buat tak tahu sahaja dengan kewajipannya sebagai ketua keluarga. Tiada rasa malu minta duit isteri untuk memenuhi kehendak nafsunya, duit gaji sendiri digunakan untuk beli nombor ekor, guna untuk berjoli dengan kawan-kawan dan sebagainya.

Sebab apa? Sebab tak malu pada Allah SWT dan tidak malu pada isterinya.

Cerita Dalam Kain

Allah menghalalkan persetubuhan, namun mengharamkan liwat. Jangan terkejut jika saya sebutkan ramai mana isteri yang mengadu diliwat oleh suami. Isteri dipaksa untuk memenuhi keinginan suami yang hilang sifat malu pada isterinya itu sehingga melanggar suatu larangan yang dilaknat oleh Allah SWT.

Ada juga kes, isteri yang minta diliwat oleh suami. Dan masing-masing tidak berasa malu untuk melakukan hal itu.

Ada juga keadaan yang mana pasangan ini merekodkan video hubungan intim mereka. Alasannya untuk simpanan dan kenangan bersama. Apakah yang ada dalam kepala mereka sebenarnya ini? Tidakkah mereka sedar, bahawa risiko untuk rakaman itu ‘terbocor’ sama ada dengan sengaja atau tidak sengaja boleh berlaku bila-bila masa sahaja. Bagaimana pula sekiranya mereka ditakdirkan bercerai dan saling bermusuhan suatu hari nanti?

Ini adalah kerana masing-masing suami isteri membuang sifat malu pada diri mereka.

Contoh dekat, tentang hilangnya sifat malu pasangan suami isteri dalam hal ini ialah baru-baru ini ada viral tentang seorang pemilik Facebook dan Instagram menaikkan video intimnya bersama suami bagi mempromosikan produknya. Na’uzubillah min zalik.

Malu antara suami isteri akan membentuk adab yang baik dalam perhubungan pasangan tersebut. Suami jaga adab dengan isteri dan isteri pun jaga adab dengan suami.

Ada masa isteri masak kurang kena dengan selera suami, suami tak marah sebab malu dengan isteri kerana isteri penat-penat pun tetap masak untuk suami. Apa sangatlah nak dibandingkan dengan masakan hari tersebut.

Ada masa suami terlebih masa keluar dengan kawan-kawan, isteri tidaklah mengamuk melampau-lampau sebab malu dengan suami kerana suami selama ini banyak kerja lebih masa untuk keluarga.

BACA: Isteri Sanggup Gadai Barang Kemas, Tolak Kemahuan Diri Sebab Tak Mahu Suami Susah

Ada masa emosi isteri tak stabil, membebelnya jadi lebih, senyumannya jadi kurang, suami tetap bersabar dengan isteri dan isteri juga jaga perkataannya dengan suami kerana masing-masing menjaga adab.

Bila bergaduh, suami malu nak mengungkit, isteri malu nak mengungkit sebab masing-masing memberi, masing-masing ada kelebihan, masing-masing ada kekurangan dan sebagainya.

Akhirnya, antara kepentingan sifat malu antara suami isteri ialah masing-masing akan menjaga aib dan maruah pasangan masing-masing.

Jaga Maruah

Malu nak cerita pada orang lain tentang aib pasangan, lebih-lebih lagi nak update status tentang aib pasangan di media sosial.

Jika tidak ada rasa malu, itu yang dia tak kisah cerita pasal aib suami dia pada orang, cerita pasal aib isteri dia pada orang dan selalu update status yang mengaibkan pasangan masing-masing.

Dengan malu juga menjadikan suami isteri itu menjaga maruah masing-masing. Suami tak menggatal dengan perempuan lain, isteri juga tidak melayan lelaki lain sama ada di tempat kerja mahupun dalam media sosial.

Justeru itu, wahai para suami dan wahai para isteri peliharalah sifat malu. Malu itu menyuburkan keimanan. Keimanan itu membenihkan ketaqwaan. Ketaqwaam itu menumbuhkan sakinah, mawaddah dan sa’adah dalamm rumah tangga. InshaaAllah.

“Rasa malu itu tidaklah mendatangkan, kecuali kebaikan” (HR Bukhari dan Muslim)

Kredit: Gabungan Perawat Muslim Malaysia (GPMM)

“Isteri Main TikTok Tanda Hilang Sifat Malu Dalam Rumah Tangga!” Ustaz Zul Amirul 1

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here