Home All Keluarga Bila Tua Nanti & Ada Menantu, Jangan Buat Menantu Terasa Hati

Bila Tua Nanti & Ada Menantu, Jangan Buat Menantu Terasa Hati

44260
4
menantu

“Bila tua nanti dan ada menantu, jangan buat menantu terasa hati” – Nasihat mak mentua pada aku yang buat aku terharu

Saya saja mahu berkongsi cerita ini . Sebelum ini saya berstatus janda anak dua. Dulu, saya pernah berkahwin dan bercerai kerana berpunca daripada mentua. Bekas suami saya bongsu. Dari cerita zaman dia bujang, memang cukup perhatian dari mak dia. Apa yang dia mahukan, kalau bapa dia tidak berikan, mak dia yang akan usahakan kemahuan dia.

Bermulalah cerita kami baru berkahwin. Mak dia jatuh sakit yang tidak boleh mahu buat apa-apa. Suami saya minta saya berhenti bekerja dan jaga mak dia. Pada mulanya, saya tidak mahu disebabkan saya ada komitmen dan hutang bank.

Disebabkan menantu lain tidak mahu mengalah, saya beralah juga sebab menantu baru kan? Saya jaga sampailah mak mentua saya dapat bangun macam sebelum ini.

menantu

Dipendekkan cerita, bila dia sudah sihat, dia seolah-olah lupa jasa saya. Dia banyak melebihkan menantu yang sorang lagi sebab menantu itu selalu belikan dia beg tangan, ajak berjalan, pergi karaoke.

Saya ini pula, memang tidak pernah belikan apa-apa sebab saya tidak bekerja dan suami yang menanggung segala komitmen saya. Banyak benda lagilah yang mak mentah buat kepada saya.

Tetapi saya tidak pernah bermasam muka dan luahkan pada siapa-siapa pun sebab saya tiada kawan yang terdekat. Zaman itu belum wujud lagi Whatsapp. Jadi kredit telefon agak terhad untuk hubungi kawan-kawan.

Satu hari itu, saya ke kampung mentha saya. Masa saya lalu depan bilik dia, saya terdengar perbualan dalam telefon antara dia dengan anak dia yang mana ntah. Ayat yang dapat dengar jelas adalah,

“Ada tu, haa tengah tengok TV. Dah tahu hutang banyak, Tidak mahu bekerja. Malas nak belikan mak apa-apa. Nanti makin minta-minta pula;”

Dari situlah, bermulanya dendam saya membuak-buak pada mentua. Daripada saya tidak terfikir apa-apa pasal mak mentua saya selama ini, walaupun saya ada terasa, sejak terdengar macam itu, saya terus terasa benci sangat-sangat.

Saya mahu sambung kerja lepas mak mentua sihat, tetapi suami tidak izinkan dan suruh saya jaga anak saja. Sejak kejadian itulah, saya dan suami kerap bergaduh walaupun benda itu kecil saja. Makin lama, suami pun tidak tahan dengan sikap saya, dia terlepas cakap yang macam-macam.

Yang dia terlepas cakap itu semua hasutan daripada mak dia degan rasa terlalu marah macam kena rasuk syaitan, saya bertekak sehabisnya dengan suami sampailah dia tumbuk muka saya dan lafazkan talak ketika saya mengandung anak kedua pada usia 3 bulan.

Selama tiga tahun hidup menjanda, keinginan mahu bersuami itu ada, tetapi saya tidak mahu yang ada mak. Rata-rata lelaki yang saya kenal semuanya masih mempunyai emak lagi. Rasa fobia punya pasal, saya sanggup putuskan perkenalan walaupun saya sudah suka sangat dengan lelaki itu. Tidak putus-putus saya berdoa aga dapat jodoh yang saya mahukan.

Jarak Menantu dan Mak Mertua

Maka saya kenal dengan suami baru saya ini dan tahu dia masih ada mak lagi. Tetapi tidak tahulah kenapa perasaan saya kuat mahu kenal dengan suami sekarang. Dipendekkan cerita, kami berkahwin dan suami jarakkan saya dengan mak dia sebab tidak mahu beri rasa fobia saya itu muncul kembali.

Hampi setahun suami tidak bawa balik ke rumah menta dan mentua pun tidak pernah datang ke rumah kami.  Kami hanya berhubung menerusi telefon saja. Akhirnya, saya sendiri yang ajak mentua datang ke rumah kami yang kebetulan dia ada di rumah anak dia yang lain yang terletak berdekatan dengan rumah kami.

Seminggu saja mentua saya ada di rumah kami. Mungkin tidak berasa selesa dengan saya kot. Ye lah, saya layan pun ala kadar sebab saya takut mahu berbaik-baik dengan mak mentua ini. Malam terakhir dia tinggal di rumah kami, suami tiada di rumah. Jadi tinggal kami berdua.

Mak mentua mulakanlah cerita kisah-kisah lama dia sampailah kisah dia dibenci dengan mak mentua. Cerita dia lebih kurang sama dengan saya, cuma bezanya dia tidak bercerai. Jadi dari situ saya mula selesa dengan dia dan saya bercerita dengan dia kisah silam saya. Rupanya, mak mentua saya sudah tahu sikit-sikit cerita saya, sebab itu dia tidak terasa apa yang saya buat pada dia. Dia bagi saya ruang untuk hilangkan rasa fobia dia.

Allah, malam itu, kami sama-sama berlinangan air mata dan kenangkan kisah lama dan dosa saya pada dia. Dia cuma berpesan pada saya;

Bila tua nanti dan ada menantu, jangan buat menantu terasa hati.. Sebab nanti kita pon akan terasa hati ngan sikap menantu.. Jangankan kata menantu, anak kita sendiri pun ada buat kita terasa kan?

Lagi pulak anak sendiri ada tinggi suara dengan kita kadang-kadang sebab memberontak.. Kalau sudah mula rasa terasa hati dengan menantu, cepat-cepat jauhkan jarak supaya yang busuk itu tidak jadi lebih busuk. Mak cukup takut nak buat menantu terasa sebab mak sudah lalui.

Sejak dari hari itulah, saya dengan mak mertua saya jadi cukup rapat. Alhamdulillah atas ujian yg Allah bagi pada saya.

Bila Tua Nanti & Ada Menantu, Jangan Buat Menantu Terasa Hati 1

4 COMMENTS

    • Ya Allah , saya pun sedang lalui yang sama . Suami saya anak kesayangan mak dan cepat termakan dengan kata kata mak . Awal perkahwinan , kami kerap bergaduh dan saya kerap dipukul teruk . Saya cuba luah dan minta pendapat mak mertua tapi saya dipersalahkan dan dicemuh . Saya tekad dan banyak kali beritahu suami nak bekerja tapi suami tetap tak izin sampai ada anak perempuan seorang tetap tak izinkan kerja . Masa kenal suami , suami tipu pekerjaan , bila dah nikah baru mak mertua bercerita tentang suami uruskan bisnes sendiri dengan abang dan dua syarikat dalam satu company , saya tak tahu yang suami saya sebenarnya bos . Saya memang minta dijauhkan bersuami dengan anak orang berada sebab saya bukan daripada keluarga yang mewah . Bila duduk berdua dengan mak mertua , kerap dicemuh bila mak mertua tahu suami ada belikan kereta walaupun kereta myvi , kata kata mak seolah saya menantu yang menyusahkan anak lelakinya sebab saya cuma duduk rumah saja jaga anak . Sedangkan suami dan abangnya terlalu mewahkan mak dan adik beradik dengan barangan branded yang cecah 10k , selama saya berkahwin saya tak pernah minta dan merasa barangan semahal itu , emas isteri dan anak pun tak terbeli .

      Setiap kali gaduh teruk , saya banyak kali minta suami ceraikan saya sebab saya tak kuat nak teruskan . Rumahtangga kami umpama mak mertua yang aturkan dan suami ikut kata kata mak . Saya dan anak pun pakaian bukan pakaian branded , tapi saya tak tahu kenapa mertua bila duduk berdua kerap pesan saya kena bersyukur dan bersyukur sangat yang saya kahwin hidup selesa , macam macam saya dapat , sedangkan mak mertua saya tak tahu apa yang saya dan anak lalui . Pakaian saya dan anak bila beli cecah rm200 pun suami kata saya boros dan mahal sedangkan saya beli bukan di kedai branded . Dan bayi kami serba tak cukup , suami kata kena berjimat . Tapi untuk mak ayah , adik beradik , semua tak berkira , setiap kali iphone ada keluaran baru , adik bongsu mesti dapat kalau minta . Habis belajar masuk bekerja dekat company abangnya terus dapat kereta mini sportcar , setiap tahun dapat handbag cecah 10k , mak , adik beradik dapat handphone 5k+ , dapat handbag 10k ,

      Kenapa saya yang dicemuh hidup mewah sedangkan saya dan bayi kami tiada satu pun barangan mewah seperti mereka sekeluarga . Saya dan anak pun beli baju ditesco . Hanya suami yang berpakaian dan aksesori yang mewah cecah puluhan ribu .

      Saya memang bukan jenis berdendam dan membenci orang . Tapi makin lama dalam hati minta dijauhkan kerap berjumpa dengan mak mertua . Suami cari rumah semua berdekatan dengan semua adik beradik . Dan rumah mertua saya pun tidaklah jauh .

      Saya tak tahu sampai bila saya boleh sabar dan bertahan kena cemuh sebagai surirumah dan dipersalahkan seolah hidup mewah yang hakikatnya tiada yang mewah dalam kehidupan saya dan anak kecil kami .

      Apa yang saya hadiahkan dan beri pada mertua mungkin tiada nilai yang setaraf . Dan mungkin sebab tu mertua kerap cari kekurangan dan cemuh saya sebagai surirumah yang hakikatnya mak mertua tak tahu saya dah banyak mengalah dan bersabar dengan suami yang seolah buat saya dan anak macam tak wujud . Balik rumah hanya untuk tidur , bangun kerja , balik lewat malam nak ke subuh . Pergi bercuti tak pernah sama sekali . Hanya pentingkan kerja dan fikirkan semata untuk majukan bisnes untuk kumpul harta setiap adik beradik dapat aset rumah .

      Saya nak bekerja , tapi suami tetap tak izin , nampak gigih suami kerja untuk majukan dan nak adik beradik makin hidup senang . Saya kena keluar bekerja untuk menyimpan duit dan kumpul duit untuk masa depan saya dan anak saya . Sebab usaha suami hanya untuk diri sendiri dan keluarganya semata . Tapi saya tak dapat izin untuk bekerja .

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here