Home All Tazkirah Biasakan Bangun Awal Pagi, Itu Rahsia Orang Berjaya. Deep Perkongsian Ni!

Biasakan Bangun Awal Pagi, Itu Rahsia Orang Berjaya. Deep Perkongsian Ni!

2249
3
bangun awal

Mungkin ada juga antara kita yang begitu susah untuk bangun awal pagi. Terasa liat sangat tubuh untuk segera bangkit dari tempat tidur. Kalau boleh ingin terus ditarik selimut untuk menyambung tidur hingga matahari terbit.

Pun begitu, alangkah ruginya andai terlepas pula untuk mendirikan solat subuh. Malah bukan itu sahaja kelebihan dan keistimewaan bangun awal pagi juga tidak dapat dinikmati, American Psychological Association (APA) turut mendedahkan bahawa orang yang bangun awal pagi lebih cenderung memiliki perasaan gembira, senang hati dan bahagia berbanding mereka yang bangun lewat.

Dalam erti kata lain, bila bangun awal pagi akan menjadikan kita lebih bersemangat dan tidak hairanlah orang yang berjaya adalah orang yang bangun di awal pagi. Pengalaman yang sama juga ingin dikongsikan oleh saudari Nazia Suhaimi di akaun fbnya. Semoga perkongsian ini dapat juga memberi inspirasi buat kita untuk mempastikan bukan sahaja diri kita malah seisi keluarga akan memulakan hari di awal pagi. Jom semak.

Ini perkongsiannya berkaitan manfaat bangun awal pagi.

Bila mendengar kisah-kisah orang berjaya, kebanyakkan mereka bangun pada awal pagi. Sebelum Subuh lagi. Dan mereka ini bukan sekadar orang yang berjaya, bahkan kaya-raya. Ya, kaya dari segi akhlak, bahasa dan harta.

Tak perlu cari contoh jauh-jauh, orang kita sendiri bersepah dengan ciri-ciri ini. Tunjuk dengan tak tunjuk atau kita nampak atau tak nampak je.

Pada awal permulaan saya nak berubah, saya paksa diri saya bangun awal. Dalam setengah jam sebelum Subuh. Masa mula-mula tu, saya pun mati akal nak buat apa. Kadang termenung sampai Subuh, kadang saya suka lipat kain sebab anak tak kacau, kadang saya buat je lah apa yang rasa saya nak buat.

Sejak Disember tahun lepas, saya mulakan satu rutin harian iaitu bangun dan baca Al-Waqiah sementara tunggu Subuh. Orang kata, kalau amal surah ni boleh kaya. Siapa tak nak kaya, kan? Saya pun cubalah.

Alhamdulillah, hingga saat ini, memang betul apa nabi cakap. Kalau amal surah ni, memang tak pernah fakir.

bangun awal

Kenapa saya cakap macam ni?

Bayangkan suami saya kerja seorang. Beliau menampung kehidupan kami empat beranak (insya Allah bulan depan lima orang). Gaji tak besar. Bayar rumah kereta saja sudah RM1k. Belum masuk belanja sekolah anak, barang dapur, bil api letrik, dan lain-lain.

Kalau dulu, asal hujung bulan je mesti mengais-ngais duit sana sini sebab dah putus belanja. Pernah sekali, kami makan bubur tiga hari berturut sementara tunggu hari gaji. Duit yang ada hanya cukup-cukup beli susu anak dan duit minyak motor ulang alik pergi kerja.

Sekarang dah tak macam tu lagi. Alhamdulillah, selain duit tak pernah putus, makanan sentiasa cukup dalam rumah. Hidup tak mewah tapi hati tenang, tak kusut pasal duit.

Dan Allah sangat-sangat mudahkan urusan tentang kehidupan kami. Bukan setakat pasal duit je, bah kan dari segenap kehidupan. Sama ada keluarga, bisnes, penyaakit dan macam-macam lagi.

Baru saya sedar, nikmat yang sebenar bukan terletak pada duit. Tak. Nikmat sebenar adalah ketenangan.

bangun awal

Satu lagi, saya cuba berdoa dan berzikir selepas baca Quran, sementara tunggu masuk waktu solat Subuh. Kebetulan minggu lepas, saya terjoin group tadabur. Apa yang best, salah seorang di antara kami share ayat yang sangat memberi kesan di hati saya,

Allah SWT berfirman:

“(Dan juga) orang-orang yang sabar (dalam menjunjung perintah Allah), dan orang-orang yang benar (perkataan dan hatinya), dan orang-orang yang sentiasa taat (akan perintah Allah), dan orang-orang yang membelanjakan hartanya (pada jalan Allah), dan orang-orang yang beristighfar (memohon ampun) pada WAKTU SAHUR.”

Ali ‘Imran 3 : Ayat 17

Kita punyalah tengok orang barat sebagai contoh, sedangkan Allah dah bagi garis panduan siap-siap dalam Quran macam mana nak jadi orang berjaya dunia dan akhirat.

Pehh. Makan dalam.

sumber : Nazia Suhaimi

Biasakan Bangun Awal Pagi, Itu Rahsia Orang Berjaya. Deep Perkongsian Ni! 1

3 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here