Benarkah Arwah Orang Meninggal Masih Berada di Rumah Selama 40 Hari?

Ada beberapa orang yang memiliki kepercayaan bahawa arwah orang meninggal masih berada di rumah selama 40 hari, namun ada juga yang bertanya tentang kebenarannya. Kalian atau teman kalian mungkin pernah mengalaminya di mana ada seorang sanak keluarga yang meninggal dunia dan kemudian beberapa hari ada kejadian-kejadian aneh atau bahkan suara-suara yang dialami selama di rumah.

Muncullah spekulasi akan adanya arwah yang baru saja meninggal itu dan akan berada di rumah selama empat puluh hari dari waktu kematiannya. Banyak yang percaya dan banyak yang tidak, tapi baiknya adalah melihat bagaimana sebenarnya pandangan Islam tentang ini.

Benarkah Arwah Orang Meninggal Masih Berada di Rumah Selama 40 hari?
Arwah orang yang sudah meninggal lalu masih masih tinggal di rumah selama 40 hari merupakan kepercayaan para orang tua-tua zaman dulu, tapi akhirnya menjadi kepercayaan turun-temurun, termasuk dipercayai juga oleh orang-orang muslim. Hal ini perlu dipersoalkan kebenarannya menurut Islam sendiri supaya tidak menjadi hal yang salah sebenarnya tapi terus diyakini. Perlu diingat akan tiga hal pengecualian di sini bahawa orang yang telah meninggal dunia, segala urusan duniawinya sudah terputus, kecuali 3 hal berikut:

fasa kematian, arwah balik rumah, roh balik rumah, roh berkeliaran, roh orang bukan islam, roh orang islam, roh di alam barzarh

  • Doa oleh anak yang soleh
  • Ilmu yang berguna
  • Amal Jariyah

40 hari setelah orang meninggal tidaklah berada di rumah seperti yang kebanyakan orang perkatakan dan percayai kerana memang tidak ada Nash yang ditemukan menyatakan hal tersebut. Kerana jika berada di rumah, itu ertinya si arwah masih berurusan dengan hal-hal dunia yang tidak dinyatakan oleh Nash manapun.

Dalam bukunya, al-Ruh, disebutkan oleh Imam Ibnu Qayyim al-Jauziyah bahawa ada beberapa pandangan tentang arwah atau roh sesudah meninggal sampai hari kiamat datang itu ada di mana. Tentu dari banyaknya pandangan tersebut tidak ada sama sekali diterangkan bahawa arwah-arwah akan berkeliaran. Untuk arwah orang-orang yang beriman, mereka akan merasakan ketenteraman di alam barzakh yang luas di mana kenikmatan dan rezeki melimpah di dalamnya.

BACA JUGA:  Inilah 12 Fasa Selepas Kematian Manusia

Rahsia di balik 40 hari sesudah orang yang beriman meninggal tempatnya adalah di alam yang penuh dengan nikmat, sedangkan arwah orang-orang kafir bakal merasakan siksa dan kesusahan di barzakh yang sempit.

Allah SWT pun pernah berfirman bahwa ada barzakh di hadapan mereka hingga pada waktunya mereka dibangkitkan.

Jika masih ragu, ada hadis yang menjelaskan dan menceritakan runtutan kisah perjalanan arwah dari pencabutan oleh malaikat dari jasad yang lalu dibawa ke langit sebelum pengembalian kembali arwah ke jasadnya yang ada di alam kubur atau barzakh itu tadi. Setelah itu, proses berlanjut di mana malaikat akan menanyainya supaya boleh memutuskan di mana dia harus menunggu sampai hari kiamat itu datang.

40 hari orang meninggal dipercaya arwahnya ada di rumah tapi sebenarnya nanti dia akan ditempatkan oleh malaikat untuk menunggu hari kiamat sebelum diputuskan apakah dia nanti bakal di alam kubur penuh siksa atau yang penuh nikmat berdasarkan amal perbuatan selama dia masih hidup di dunia. Saat hari kiamat datang, maka mereka akan dibangkitkan kembali, yang menyatakan selama 40 hari arwah bakal berkelairan di rumah itu tidaklah ada kerana sudah beza dimensi dengan orang-orang yang masih hidup.

Hati-hati selalu akan iblis yang mencuba menjauhkan umat manusia dari jalan Allah SWT dengan menggoyahkan iman manusia tersebut untuk mempercayai hal-hal yang tidak masuk akal dan bahkan tidak terdapat di dalam hadis atau Nash manapun. Sebaiknya tidak mempercayai arwah orang meninggal masih berada di rumah selama 40 hari kerana ini salah satu cara iblis dan setan untuk membuat manusia terjerumus menjadi sesat.

BACA JUGA: Tujuh Amalan Membantu Untuk Menghadapi Kematian

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *