Categories
Kisah Teladan

Masjid Sultan Singapura Sediakan Tempat Khas Buat Gelandangan Rehat Dan Tidur

Walaupun Singapura berjaya menjadi antara negara terkaya di dunia, tetapi lebih 1,000 orang gelandangan tidur di jalanan. Kebanyakkan mereka adalah orang tua dengan 31 peratus daripadanya berkata mereka kehilangan tempat tinggal sejak enam tahun yang lalu.

Antara punca mengapa mereka memilih untuk tidur di jalanan adalah kerana gaji yang rendah, tidak mempunyai rumah dan mempunyai masalah dengan keluarga.

Sebagai sebuah pusat agama dan masjid tertua yang berusia hampir 200 tahun. Masjid Sultan mempunyai satu rasa tanggungajawab bagi isu gelandangan yang kian meningkat.

Masjid Sultan terpanggil untuk menyediakan satu ruang khas di kawasan perkarangan masjid bagi golongan ini sementara mereka mencari tempat berteduh.

Ini bagi memberi peluang kepada gelandangan untuk rehat dan tidur di antara jam 10.00 malam sehingga 7.00 pagi keesokan harinya.

Inisiatif Kerjasama Masjid Dan Kerajaan

Inisiatif ini hadir dalam beberapa usaha kerjasama di antara Masjid Sultan dan Kementerian Pembangunan Sosial dan Keluarga.

Selain Masjid Sultan, tempat keagamaan yang lain sudah turut membuka pintu mereka kepada golongan gelandangan bagi memberi mereka tempat perlindungan.

Idea ini sepatutnya menjadi contoh buat ahli agama di Malaysia dalam menangani isu gelandangan di Kuala Lumpur dan bandar-bandar besar di Malaysia.

Semoga usaha ini mendapat manfaat dan menjadi pencetus kepada masjid di sekitar Malaysia untuk turut ikut serta.

Categories
Kisah Teladan

Menginsafkan Kerja Kapal Hantar Jemaah Haji, Pengalaman Aneh Ikan Sambut Jenazah.

Tidak dinafikan, kerja Offshore atau kerja kapal sering dilabel antara kerja yang menerima gaji lumayan. Namun, ramai tidak sedar bahawa risiko yang dihadapi mereka di tengah laut bergelora. Kalau diikutkan, gaji mereka setimpal dengan apa mereka lalui.

Di twitter, seorang lelaki kongsi video keganasan laut yang sering dihadapi oleh pekerja kapal. Apa yang menarik perhatian kami adalah perkongsian individu yang dikenali sebagai Iqram mengenai pengalaman ayahnya sepanjang bekerja di kapal.

Rasa kerdil di tengah laut

Video berdurasi 30 saat ini mendapat lebih 8k retweet yang rata-ratanya kagum dengan kebesaran Allah. Malah tweet ini turut mendapat perhatian individu ini yang berkongsi pengalaman ayahnya sepanjang membawa jemaah haji.

Kisah ayah kerja atas kapal

kerja kapal

Menurutnya, ayahnya sudah kerja bertahun di atas kapal. Pelbagai pengalaman aneh yang sempat dikongsikan. Terutama sekali pengalaman bersama jemaah haji.

1001 kisah atas kapal

kerja kapal

Bayangkan di tengah laut yang tenang ada suara yang memanggil-manggil hingga menyebabkan krew kapal terjun di tengah laut. Tak cukup dengan itu mereka turut ‘diganggu’ oleh jin Islam menyerupai jemaah haji.

Ikan sambut jenazah jemaah pergi haji

kerja kapal

Laut mengingatkan kita terlalu kecil

kerja kapal

Allah baru lambung kau sikit, langsung hilang syaitan dalam diri masing-masing.

Selain daripada itu, ayahnya turut memberi nasihat agar menjaga kata-kata yang keluar di tengah laut. Dia menceritakan tentang seorang anak muda yang kerja kapal dan cakap besar hingga menyebabkan ribut datang. Pengalaman individu ini menerima pelbagai respon orang ramai yang rata-ratanya meminta agar individu ini kongsi lagi pengalaman ayahnya.

Sumber : Iqram Cheon

The following two tabs change content below.

Categories
Isu Semasa

Belajar Alif Ba Ta Usia 40 Tahun, Mark Adam Dipuji & Harap Istiqamah

Belajar Alif Ba Ta Usia 40 Tahun, Mark Adam Dipuji & Harap Istiqamah | Umum mengetahui figura seni bernama Mark Adam ini merupakan seorang pelawak. Sikapnya yang bersahaja dengan kareakternya sedemikian sentiasa mengundang lucu buat peminatnya.

Dia yang berasal dari, Cebu, Filipina, juga merupakan seorang penyanyi. Namun apa yang cukup menyentuh hati adalah Mark atau nama sebenarnya Fikri Mark Adam Abdullah juga mempunyai sebuah pusat latihan vokal yang hampir setiap hari mengajar anak muridnya aspek lontaran suara untuk menyanyi dengan merdu.

mark adam

Namun bukan itu yang ingin diperkatakan. Sebaliknya perkongsiannya baru-baru ini mengundang rasa sebak di hati peminatnya. Mark yang kini memasuki usia 40 tahun itu diajar untuk membaca Iqra oleh seorang pengajar sebagai permulaan bagi mempelajari kitab suci al-Quran.

Suami kesayangan Nor Azah Redzuan yang juga merupakan pengurusnya memuat naik satu video yang berdurasi 55 saat. Di dalam rakaman video tersebut kelihatan Mark Adam menyebut satu persatu huruf sambil diperbetulkan oleh pengajar tersebut.

Insyaallah Thank u Ustaz 🙏🙏🙏 – Mark Adam

Demikian kapsyen ringkas yang ditulis oleh Mark Adam menerusi rakaman video tersebut.

 

View this post on Instagram

 

Insyaallah Thank u Ustaz 🙏🙏🙏

A post shared by Mark Adam Official (@markadam1079) on

Rata-rata peminatnya mendoakan yang terbaik dan dipermudahkan buat penyanyi tersebut.

hairulnisya Semoga dipermudahkan menuntut ilmu Al-Quran 😊

hey.manis Alhamdulillah semoga Allah terangkan hati dan permudahan ibadah urusan Mark. 🙂

fatheenqaisara Alhamdulillah. Good job, Uncle Mark. Semoga istiqomah dan dipermudahkan segala urusan ❤

wd_gemilang79 Alhamdulillah Pandai adik akak baca.perlahan2 lama2 pandai nanti tu.

di4n4.dee80 Alhamdulillah…ramai lagi artis macam ni elok untuk diikutkan dari terkinja kinja…

balangcendana Alhamdulillah… Semoga kamu dlm rahmat Allah Mark. Dilimpahkn rezeki zahir dn batin tidak terhingga. Jarang org seusia mark mahu belajar mukaddam.

azmah_5366 Alhamdulillah…Tak tahu tapi istiqomah utk belajar itu lebih baik drp org yg tahu tetapi rasa dia dah pandai terus Tak mau belajar..👍

akim_a31 Come on mark…you can do it…menyanyi boleh…apatah lagi mengaji kan…semoga terus istiqamah

tulip_ayfaa bagusnyaaa mark 👍🏻👍🏻👍🏻 Allah sayang mark..insan terpilih 💖 semoga istiqomah 💪🏻 perlahan2 nnti mark pandai la tu ☺️😊

Sumber: IG markadam1079

Categories
Isu Semasa

Apek Batu Nisan Granit Temui Penghujung, Tiada Pengganti

Legasi dan kraf pembuat batu nisan granit menghampiri penghujungnya. Ini kerana tiada siapa lagi yang ingin mewarisi dan meneruskan kerja tersebut.

Manakan tidak, duduk di sebuah pondok usang kecil terletak di hujung sebuah denai lama, ia berbeza dengan pekerjaan anak muda sekarang yang lebih gemar bekerja di kedai gajet telefon pintar, bangga dan tidak malu.

Namun, Kuah Leong Chan masih sama sejak 40 tahun dulu, menghasilkan ukiran di atas batu sungai dan bukan mengenakan bancuhan simen.

batu nisan granit
Inilah satu-satunya basikal digunakan Kuah untuk membawa batu nisan yang siap dibentuk ke kedainya.

“Hasil tidaklah seberapa, tapi ikhlas sangat penting di dalam hati bila buat kerja,” katanya ringkas kepada FMT.

Setiap hari 6.30 pagi, dia akan berbasikal memasuki hutan tersebut, memahat batu granit sehingga menjadi bentuk batu nisan dan menunggu orang datang membuat tempahan khas untuk si mati.

Berbekalkan ilmu yang diajar oleh bapanya, Kuah yang kini berusia 64 tahun menghasilkan tanda mati hasil sentuhannya tersendiri.

Dan sudah pasti ia mempunyai bentuk berbeza antara jenazah lelaki dan perempuan malah saiz juga berbeza antara kanak-kanak dan dewasa.

batu nisan granit
Kuah mengambil masa empat ke tujuh hari untuk menyiapkan sepasang batu nisan.

Kepekaannya terhadap rencam budaya dan pengetahuan serta kemahiran mendalam terhadap seni ukir batu menjadikannya dia dikenali sebagai seorang pembuat batu nisan tradisional tersohor di Kuala Selangor.

Walaupun dia seorang lelaki berbangsa Cina, ia mengatasi segalanya apabila hanya Kuah sahaja yang masih bertahan daripada empat orang pembuat batu nisan granit pada asalnya, seorang sakit manakala tiga lagi sudah meninggal.

“Moyang saya juga pembuat batu nisan, ini perniagaan yang diwarisi sejak turun temurun, dari mulanya saya memang tak pandai jawi.

Pondok yang usang dikelilingi penuh anai-anai inilah tempat Kuah bertukang.

“Tapi suka atau tak suka, kita kena buat juga sebab kita bukan keluarga senang, jadi kita kena belajar walaupun jawi itu bukan bahasa saya. Saya suruh mereka tulis atas kertas, kemudian saya akan tulis atas batu nisan. Tapi sekarang ramai yang tidak boleh menulis jawi dan mereka yang minta saya semak lagi sama ada tulisan jawi mereka betul atau tidak,” katanya lagi.

Ketika ditanya mengapa dia masih meneruskan bidang pekerjaan ini sedangkan banyak lagi pilihan kerja lain, Kuah berkata dia perlu berkorban kerana sebolehnya tidak mahu pekerjaan warisan lima keturunan lenyap begitu sahaja.

“Asalnya dulu moyang saya ukir tempat sembahyang Cina, lepas itu baru bertukar dengan membuat batu nisan sebab di sini ramai orang Melayu. Kalau saya pentingkan diri buat pekerjaan lain, siapa mahu teruskan pekerjaan ini?

Kuah menggunakan tiga alatan untuk memahat secara manual, tanpa sebarang mesin.

“Lagipun saya tahu satu hari nanti tiada siapa yang sanggup duduk di dalam pondok buruk ini untuk memahat batu nisan granit, tetapi jika betul..biarlah ia berakhir di tangan saya sendiri,” katanya lagi.

Sebab itulah juga Kuah berkata dia akan memecahkan batu sungai tersebut dengan gigih bagi menyiapkan tempahan batu nisan yang diminta pelanggan menggunakan peralatan manualnya iaitu tiga bilah pemahat granit berlian yang berbeza “mata”.

“Walau sebesar mana pun batu tersebut, saya akan tetap pecahkan tanpa menggunakan mesin, sebab mana ada mesin yang boleh belah batu sungai. Dalam pembuatannya juga saya guna tenaga sendiri untuk memahat sedikit demi sedikit sehingga menghasilkan bentuk yang diinginkan,” ujarnya.

Jelas Kuah lagi, sepasang batu nisan mengambil masa empat hari untuk disiapkan namun bergantung pada saiz. Dia akan sentiasa memahatnya dan pelanggan boleh mendapatkan batu nisan tersebut selepas sejam tempahan dibuat.

Menulis jawi bukan perkara mudah, tetapi ia menjadi rencam kehidupan ‘apek’ batu nisan granit ini.

“Nama si mati pun kita akan pahat, kita bukan tulis sahaja mahupun cetak. kita tulis kemudian kita akan pahat mengikut tulisan jawi yang saya telah tulis sebelum itu. Jadi ia tidak akan pudar,” jelasnya.

Meskipun Kuah tahu yang dirinya tidak kuat seperti dulu, namun dia tetap akan menghabiskan riwayatnya untuk berkhidmat kepada orang ramai kerana mungkin hanya dia sahaja pemahat batu nisan granit yang wujud di Malaysia.

“Ramai yang datang dari jauh hanya ingin menempah batu nisan, dari Johor, Kelantan, Indonesia, kerabat Brunei pun ada datang berjumpa dengan saya,” katanya.

Ditanya mengapa Kuah tidak menurunkan segala ilmu kepada anaknya supaya kerja warisan lima keturunan ini tidak akan luput, Kuah mempersoal kembali, “minatkah mereka?”.

Jelas air mukanya sebak menahan kesedihan apabila mengenangkan tiada siapa yang akan mewarisi kemahirannya namun Kuah tetap meletak harapan tinggi agar suatu hari nanti ada insan yang datang berjumpa dengannya untuk belajar cara membuat batu nisan granit.

“Bukan saya tak mahu ajar orang, tapi bila ajar seminggu dua minggu sudah lari, yang paling lama pun dua tahun sahaja kemudian sudah lari juga, macam mana? Saya tahu susah mahu cari orang yang betul-betul minat untuk buat batu nisan granit ini.

“Sekarang semua mahu senang, pakai simen sahaja, nama pun cetak, nampak kemas. tapi tiga ke empat tahun sahaja boleh bertahan, selepas itu kena keluar duit lagi untuk ganti yang baru, untuk apa?” soalnya.

Dijual pada harga serendah RM200 sehingga RM700.

Ini kerana menurut Kuah, batu nisan simen boleh pecah kerana paku di dalamnya yang sudah berkarat sekaligus pelanggan perlu menggantikannya dengan batu nisan yang baru, harganya mencecah RM600 sepasang.

“Ada satu kedai dah nak tutup, dia jual batu nisan simen dan kedai dia dah nak tutup jadi dia nak tolak semua batu nisan simen dia pada saya, dia nak jual RM80 sepasang. Tapi mereka jual pada orang RM600 sepasang. Berapa banyak untung yang mereka dapat?

“Mereka bayar kepada saya paling murah RM200, hanya bayar untuk tenaga saya sahaja, batu nisan granit ini hidup, dia takkan pecah sampai bila-bila. Mereka takkan rugi. tapi saya tak faham kenapa mereka begitu banyak ambil untung dari pelanggan?,” soalnya lagi.

Jelasnya dia bukan ingin mempersoal rezeki masing-masing namun mengapa aspek paling penting dalam kehidupan iaitu kejujuran diketepikan demi kepentingan peribadi.

“Nak ambil untung pun jangan sampai ‘bunuh’ pelanggan, kesian mereka,” katanya lagi.

Jelas Kuah, dia sentiasa akan berpesan kepada pelanggan untuk tidak salah memilih jenis batu nisan kerana dia tidak mahu mereka rugi dua kali untuk membayar pada perkara yang sama.

“Saya nak kerja dengan jujur, duduk bawah pondok buruk pun tak apa, janji saya mati dengan tenang,” ujarnya.

PROSES BUAT BATU NISAN GRANIT

Proses pertama untuk membuat batu nisan menggunakan batu granit ni ialah dengan memotong batu-batu granit yang dengan mudah boleh diperolehi daripada kawasan berhampiran bengkel beliau.

“Ada caranya potong batu serupa juga kalau orang mahu bukak buah durian, “ jawab beliau ketika ditanya proses untuk membuat batu nisan.

Menurut Kuah, batu granit tersebut dipotong dengan pahat yang bermatakan berlian tetapi “bukanlah berlian yang dibuat barang kemas. Beliau itu khas untuk memotong batu yang sangat keras.”

Selepas itu, batu akan dibelah dan diukur mengikut kehendak pelanggan. Siap diukir dan digosok (mengikut permintaan pelanggan), berikutnya adalah proses mengukir dan memahat maklumat yang hendak dipaparkan di atas batu nisah menggunakan tulisan jawi.

Kuah sememangnya mementingkan hasil kerja yang teliti dan sebab itulah beliau lebih selesa menggunakan tangan berbanding mesin.

Tempoh proses membuat batu nisan ini adalah mengikut saiz atau kehendak pelanggan. Batu nisan kecil bersaiz 2 kaki mengambil masa tiga hari dan kalau yang besar mengambil masa tiga minggu. Harga pula mengikut saiz bermula dari RM 150 sepasang sehingga RM 700.

Pelanggannya datang dari seluruh Malaysia dan ada juga pekerja Indonesia yang bekerja di Malaysia mendapatkan batu nisan granit daripada beliau.

Proses mengukir dan menulis nama atau informasi simati pada batu nisan mengambil masa satu jam. Antara maklumat yang diukir di atas batu nisan ialah perkataan Al-Fatihah serta maklumat si mati iaitu nama, tarikh lahir dan tarikh meninggal.

AMBIL BERAT

Kuah juga tahu apa yang boleh dan tidak boleh diukir di atas batu nisan seperti ayat Al-Quran. Beliau tidak akan mengukir ayat Al-Quran meskipun diminta oleh keluarga si mati.

Beliau bimbang keluarga si mati terlangkah atau duduk di batu nisan yang ada tulisan ayat Al-Quran. Ada juga yang mahu beliau mengukir perkataan “Bismillah” tetapi Kuah berkeras untuk tidak mengukirnya kerana takut akan disalahkan suatu hari nanti.

“Batu nisan ini hanyalah satu tanda sahaja bukan untuk bikin rumah cantik yang mewah. “ Itulah kata-kata yang sering digunakan sekiranya ada pelanggan yang mahu beliau mengukir perkataan Bismillah.

Salah satu keistimewaan batu granit ini ia “boleh membesar”. Kuah hanya perlu melicinkan bahagian atas nisan sahaja itupun atas permintaan pelanggaan.

Bahagian yang kasar ini akan memegang tanah dan akan kukuh buat masa yang lama, berbeza batu nisan yang diperbuat dari batu kapur yang licin dan senang tercabut dari tanah.

“Tinggal saya satu orang sahaja, budak muda sekarang tak minat , mereka minat duduk di kedai ada penyaman udara dan ada televisyen. Tengok program hiburan, “ bila ditanya sama ada beliau mempunyai sesiapa untuk mewarisi perusahaan batu nisan beliau.

Kuah mungkin merupakan pengukir batu nisan granit yang menggunakan tangan yang terakhir di Malaysia. Untuk itu beliau sudi untuk menerima sesiapa sahaja untuk mempelajari seni ukir ini supaya tidak hilang ditelan zaman.

Kredit: FreeMalaysiaToday

Categories
Isu Semasa

Korban Pemandu Mabuk Meningkat, Netizen Lancar Petisyen Haramkan Jualan Arak

Kemalangan boleh berlaku dimana-mana sahaja tetapi kita dapat mengurangkan kadar kemalangan jika kita berhati-hati. Jika isu pengharaman rokok dan vape ditempat awam menjadi perhatian, isu kemalangan yang disebabkan oleh pemabuk seperti tidak mendapat perhatian.

Terdapat banyak kes yang berlaku di Malaysia dimana pemandu mabuk melanggar dan menyebabkan kematian orang awam. Malah, kes terbaru iaitu kakitangan CIMB turut maut dilanggar oleh pemabuk.

Rata-rata netizen merasakan bahawa seharusnya tiada lagi penjualan arak di Malaysia dan juga memperketatkan lagi undang-undang yang sedia ada. Ini kerana, kes-kes yang melibatkan pemandu mabuk sering berlaku dan sepatutnya mereka yang mabuk tidak dibenarkan memandu.

Netizen Gesa Hukuman Setimpal Untuk Pemandu Mabuk Yang Menyebabkan Kematian

pemandu mabuk

Oleh itu, satu petisyen telah dilancarkan dan tinjauan kami mendapati setakat hari ini petisyen tersebut mendapat sokongan sebanyak 14,000. Jika anda ingin memberikan sokongan untuk haramkan penjualan arak di Malaysia, anda boleh layari laman web ini.

petisyen pemandu mabuk

Menerusi petisyen itu, rata-rata yang menyokong mengatakan bahawa arak bukan sahaja tidak elok untuk kesihatan tetapi juga boleh membahayakan orang lain jika tiada pengawalan yang sewajarnya.

Dapat dilihat isu ini sebenarnya wajar untuk dibincangkan. Apakah pandangan anda mengenai isu ini?

Categories
Doa

Doa Minta Tangguh Atau Hentikan Sementara Haid Bagi Wanita Yang Berniat Umrah/Haji

Doa Minta Tangguh Atau Hentikan Sementara Haid Bagi Wanita Yang Berniat Umrah/Haji | Bagi golongan wanita yang belum menopaus, mereka akan didatangi haid sekali pada setiap bulan mengikut kitaran masing-masing.

Ada di antara kita yang berharap tidak didatangi haid pada waktu tertentu kerana mahu beribadah. Berikutan itu, ada doa dan ayat yang boleh digunakan sebagai salah satu ikhtiar untuk mengerjakan ibadah seperti berpuasa, ibadah haji serta umrah.

Jika anda mengira kitaran dan waktu sepatutnya anda ‘uzur’ jatuh pada hari semasa mahu melakukan perkara yang tidak dapat dielakkan seperti perubahan waktu jadual perjalanan kapal terbang untuk menunaikan ibadah umrah atau haji, anda boleh mencari ikhtiar dengan membaca dan mengamalkan doa di bawah:

BACA JUGA: Boleh Ke Wanita Datang Haid Masuk Ke Hutan?

Doa & ikhtiar tangguh atau henti sementara haid

haid
Bacaan ayat & surah 

Ayat pertama, surah Al-Masad (Al-Lahab)

Baca dari ayat 38, Surah Yassin

Baca sebahagian ayat 44, Surah Hud

Surah Al-Ikhlas

Selawat ke atas Nabi

Antara waktu-waktu yang anda boleh baca doa serta ayat-ayat di atas:

  • Selepas kitaran haid terakhir.
  • Sebelum haid seterusnya tiba.
  • Selepas solat fardu.
  • Semasa hendak berangkat ke Tanah Suci.
  • Sepanjang berada dalam ihram.

Cara mengamalkan doa

  1. Apabila selesai membaca ayat 1, 2 dan 3, tekankan lidah ke lelangit, tarik nafas dan tahan selama lima saat sambil berdoa (mohon dihentikan sementara haid sehingga ibadah haji atau umrah selesai) lalu dihembuskan ke dalam air.
  2. Diteruskan membaca surah Al-Ikhlas dan ketika berhenti pada setiap hujung ayat hendaklah disebutkan niatnya dalam hati contohnya, “Ya Allah, berhentikanlah darah ini” lalu ditiupkan dalam air.
  3. Diakhiri dengan membaca Selawat Nabi lalu dihembuskan ke dalam air kemudian dibuat minum. In Shaa Allah berkesan.
  4. Selain itu, boleh juga ditiupkan dan sapu sebanyak tiga kali pada bahagian ari-ari atau peranakan iaitu di bahagian atas dan bawah perut.
  5. Berdoalah dengan seikhlas hati dan bersungguh-sungguh kerana segala yang berlaku adalah dengan izin Allah SWT. Jika Allah mengizinkan, kitaran haid akan tertangguh sehingga ke suatu masa yang dikehendaki.

Doa penamat

haid
Walau bagaimanapun, anda juga boleh mengampil pil tahan haid yang boleh didapati daripada doktor selain berdoa. Apa saja cara kita boleh ikhtiarkan tapi mestilah digunakan untuk sebab-sebab munasabah.

Categories
Soal Agama

Betul Ke Boleh Bertemu Kucing Kesayangan Di Syurga nanti, Ini Jawapan Mufti KL

Betul Ke Boleh Bertemu Kucing Kesayangan Di Syurga nanti, Ini Jawapan Mufti KL | Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.

Sebagai umat Islam kita dituntut untuk melakukan kebaikan kepada kesemua makhluk. Ia merangkumi berbuat baik kepada manusia sama ada orang Islam atau bukan Islam, demikian juga kita dituntut untuk berbuat baik kepada haiwan. Ini seperti yang diriwayatkan oleh Syaddad bin Aus R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:syurga

‏ إِنَّ اللَّهَ كَتَبَ الإِحْسَانَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ

Maksudnya: Sesungguhnya Allah telah mewajibkan berbuat ihsan kepada setiap sesuatu. Riwayat Muslim (1955)

Hadis ini jelas dalam menyatakan kewajiban berlaku ihsan kepada setiap makhluk. Kata Syeikh Abd al-Rahman bin Nasir al-Sa’di : ‘’Maka termasuklah antaranya berbuat ihsan kepada kesemua kategori manusia, dan juga kepada haiwan-haiwan. Sehinggakan pada saat ingin menyembelih haiwan juga dituntut (untuk berlaku ihsan)’’. Rujuk Bahjah Qulub Al-Abrar, Al-Sa’di (1/127).

Dari sudut hukum fekah, perkataan كَتَبَ menunjukkan kepada hukum wajib. Ini seperti yang dikatakan oleh Imam Ibn Rajab al-Hanbali: ‘’Lafaz Al-Kitabah membawa hukum wajib di sisi para fuqaha dan usuliyyun, (dan pendapat ini) diperselisihkan oleh sebahagian mereka. Sesungguhnya diketahui pengunaan lafaz al-Kitabah ini di dalam al-Quran terhadap perkara yang wajib dan mesti dibuat”. Rujuk Tafsir Ibn Rajab (1/617).

Justeru apabila kita menyatakan bahawa hukum berbuat ihsan dengan haiwan adalah wajib, maka menyakiti dan berbuat kezaliman kepada haiwan-haiwan tanpa sebarang yang dibenarkan oleh syarak adalah haram hukumnya. Bahkan pengabaian dalam hal ini boleh menyebabkan seseorang itu ditempatkan ke dalam neraka.

Ini berdasarkan sebuah riwayat daripada Abdullah bin ‘Umar R.A. bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:

عُذِّبَتِ امْرَأَةٌ فِي هِرَّةٍ حَبَسَتْهَا، حَتَّى مَاتَتْ جُوعًا، فَدَخَلَتْ فِيهَا النَّارَ

Maksudnya: Seorang perempuan diazab disebabkan seekor kucing yang dia kurung sehingga ia mati kelaparan. Maka wanita tersebut masuk ke dalam neraka disebabkannya.

Beberapa perbuatan zalim yang dilakukan oleh perempuan ini kepada kucing tersebut disebutkan di dalam sambungan hadis di atas iaitu dikatakan kepadanya:

لاَ أَنْتِ أَطْعَمْتِهَا وَلاَ سَقَيْتِهَا حِينَ حَبَسْتِيهَا، وَلاَ أَنْتِ أَرْسَلْتِيهَا فَأَكَلَتْ مِنْ خَشَاشِ الأَرْضِ

Maksudnya: Kamu tidak memberi makan dan minum kepadanya ketika kamu mengurungnya. Begitu juga kamu tidak melepaskannya sehingga dia boleh makan serangga yang berada di tanah. Riwayat Al-Bukhari (2365)

Berbalik kepada persoalan yang dikemukakan, berkenaan bolehkah seseorang itu bertemu dengan haiwan peliharaannya yang disayangi di akhirat kelak, berikut kami kongsikan sebuah riwayat daripada Abu Hurairah R.A bahawa beliau berkata:

إن الله يحشر الخلق كلهم، كل دابة وطائر وإنسان، يقول للبهائم والطيركونوا ترابًا

Maksudnya: Sesungguhnya Allah akan menghimpunkan makhluk kesemuanya (pada hari akhirat kelak). (Iaitu) setiap haiwan, burung-burung, dan juga manusia. Lalu Allah berkata kepada haiwan-haiwan dan juga burung: ‘’Jadilah kamu tanah’’. Lihat Tafsir Al-Thabari (24/181)

Ini menunjukkan, keadaan haiwan di akhirat kelak tidaklah sama dengan keadaan umat manusia. Dari sudut amalan mereka tidak akan dihitung pada kebaikan dan keburukannya, begitu juga mereka tidak dimasukkan ke dalam syurga-syurga Allah seperti golongan manusia yang bertakwa. Sebaliknya, kesemua haiwan akan menjadi debu tanah pada hari akhirat kelak.

Penghuni Syurga Dijanjikan Apa Sahaja Yang Mereka Mahu

Meskipun begitu, seperti yang kita ketahui bahawa para penghuni syurga dijanjikan begitu banyak kebaikan dan kenikmatan yang tidak terhitung jumlahnya. Ini disebutkan di dalam begitu banyak nas, antaranya firman Allah S.W.T:

لَهُم مَّا يَشَاءُونَ فِيهَا وَلَدَيْنَا مَزِيدٌ

Maksudnya: Buat mereka (para penghuni syurga) apa sahaja yang mereka mahukan dan di sisi kami ada penambahan (nikmat). Surah Qaf (35)

Imam Ibn Jarir al-Thabari dalam tafsiran beliau ke atas ayat ini berkata: ‘’Bagi golongan mereka ini yang bertakwa apa sahaja yang mereka mahukan di dalam syurga. Yang mana telah disediakan kepada mereka apa sahaja yang jiwa mereka mahukan serta keindahan-keindahan buat pemandangan mereka’’. Rujuk Al-Jami’ al-Bayan, Ibn Jarir al-Thabari (22/367).

Demikian juga firman Allah S.W.T:

لَهُمْ فِيهَا فَاكِهَةٌ وَلَهُم مَّا يَدَّعُونَ

Maksudnya: Buat mereka (para penghuni syurga) buah-buahan di dalam syurga dan buat mereka apa sahaja yang mereka minta. Surah Yasin (57)

Kata Imam al-Baghawi: ‘’Bagi mereka (para penghuni syurga) itu apa sahaja yang mereka cita-citakan dan juga apa sahaja yang mereka mahukan’’. Rujuk Tafsir al-Baghawi (7/22).

Kesimpulan

Sebagai penutup, kami menyatakan bahawa setiap manusia itu lebih utama untuk berusaha dalam memastikan dirinya ditempatkan oleh Allah S.W.T ke dalam syurga melalui amalan soleh di dunia. Seperti yang diketahui, menjaga kebajikan haiwan-haiwan peliharaan adalah termasuk dalam amalan soleh yang boleh membawa seseorang menuju ke syurga.

Justeru, saat seseorang itu berada di syurga kelak sudah pastilah segala kehendak dan kemahuannya akan dituruti sebagai ganjaran dari Allah S.W.T buat dirinya. Inilah yang Allah S.W.T firmankan dengan kata-Nya:

وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ

Maksudnya: Di dalamnya (syurga) terdapat perkara-perkara yang menjadi syahwat (kehendak) kepada jiwa dan juga perkara-perkara yang melazatkan pemandangan mata. Surah Al-Zukhruf (71)

Imam Al-Thabari apabila mensyarahkan ayat ini meletakkan sebuah riwayat bahawa seorang arab badwi bertanya kepada Rasulullah S.A.W:

يا رسول الله إني أحبّ الإبلَ فهل في الجنة إبل فقال يا أعرابيّ إنْ يُدْخِلْكَ اللهُ الجَنَّةَ إنْ شاءَ اللهُ فَفِيها ما اشْتَهَتْ نَفْسُكَ وَلَذَّتْ عَيْنَاك

Maksudnya: ‘’Wahai Rasulullah sesungguhnya aku mencintai unta. Adakah di syurga nanti ada unta ?’’ Lalu baginda berkata: ‘’Wahai arab badwi, sekiranya Allah memasukkan kamu ke dalam syurga Insha Allah, maka di dalamnya terdapat apa sahaja yang kamu kehendaki dan melazatkan pemandangan matamu”. Rujuk Tafsir al-Thabari, Ibn Jarir (2/641)

Akhir kalam, semoga Allah S.W.T memberikan kefahaman yang tepat kepada kita dalam beragama. Ameen.

Sumber: muftiwp.gov.my

Categories
Isu Semasa

Ustaz Ini Kongsi 5 Jenis Santau Selalu Orang Hantar, Tanda Terkena & Surah Apa Perlu Baca

Tentu korang pernah dengar cerita orang terkena santau. Sama ada adik beradik sendiri, sanak saudara, jiran sekampung, kawan-kawan yang terkena sihir ini. Biasanya dah puas berubat, pergi hospital tapi doktor kata sihat tak ada apa. Biasanya kes begini seorang itu terkena santau.

Dalam tubuh manusia itu Allah campakkan seketul hati. Jika kita mampu menjaga “hati”ini dengan baik, maka baiklah kehidupan kita di dunia dan akhirat. Jika hati tidak dipenuhi dengan zikir kepada Allah, lama kelamaan akan ada titik-titik hitam yang mana akhirnya dipenuhi dengan hasad dengki dan lain-lain yang membawa kepada kerosakan akal.

Untuk generasi muda hari ini, santau atau lebih dikenali sebagai tuju-tuju. Ianya merujuk kepada sejenis ilmu hitam yang digunakan untuk meracun musuh. Secara umumnya, santau digunakan melalui dua cara iaitu fizikal dan cara santau angin.

Baca perkongsian Ustaz Rahmat Rahman ini seperti dikongsikan di fb miliknya.

Ada tiga jenis bahan utama yang selalu digunakan untuk menyediakan racun santau. Bahan-bahan ini terdiri dari benda-benda gatal (miang), bisa dan pedih.

  1. Bahan Bisa boleh diperoleh daripada bahan untuk membuat racun seperti air lipan bara, bisa ular senduk, bisa ular kapak, bisa katak puyu, ubur-ubur, bisa getah ipuh, buah kacang hantu, bisa akar-akar kayu dan sebagainya.
  2. Bahan Miang/Gatal di antaranya ialah sepertu miang sembilu buluh, miang tebu, miang rebung, tali guni, ulat bulu yang masih hidup. Mangsa yang terkena santau ini selalunya akan merasa gatal di tekak, manakala badannya terasa bisa.
  3. Bahan Pedih (melukakan) yang menyebabkan mangsa merasa pedih apabila terkena santau. Bahan tersebut adalah kaca, mentol lampu, rambut, benang sutera, tali sabut, kuku manusia atau binatang, kelongsong telur ayam, bahan-bahan kotor daripada binatang yang telah mati seperti kulit lipas, lipan dan sebagainya.
santau
Biasanya barang-barang bisa ini ditemui dalam tubuh individu terkena santau. Termasuklah gumpalan rambut. Tubuh juga jadi bisa-bisa bila terkena santau

Jenis-jenis Santau:

Santau Makan/Minum
Ramuan santau dimasukkan ke dalam makanan atau minuman secara zahir oleh manusia atau pun secara ghoib dengan menggunakan khidmat jin (khadam). Mereka yang mengambil makanan/minuman tersebut akan menjadi mangsa santau.

Santau Angin
Ramuan santau ‘dituju’ kepada mangsa dari jauh – samada dengan teknik pemujaan atau pun teknik pandangan mata (a’in) dengan melihat mangsa dari jauh. Bagi jenis santau ini, elemen makanan atau minuman adalah tidak diperlukan sama sekali. Ramuan santau akan ‘dihantar dan dimasukkan’ secara ghoib ke dalam badan mangsa berkenaan (biasanya perut atau dada) dengan bantuan jin angin.

santau
Apabila hati sakit, kita akan menggunakan pelbagai kaedah untuk mengenakan individu. Perbuatan ini berdosa besar dan sila jauhi

Santau Tuju
Santau tuju ini biasanya dilakukan oleh pengamal ilmu hitam bertaraf tinggi. Santau tuju ini adalah sangat kuat dan boleh membunuh mangsa dengan serta merta; atau sekurang-kurangnya penyakit parah akan menyerang mangsa (seperti muntah darah) dengan serta merta. Santau tuju biasanya dilakukan diwaktu selepas tengah malam dengan pemujaan ke atas pakaian, rambut atau barang peribadi pesakit.

Santau Langkah
Santau langkah ‘dikenakan’ kepada mangsa dengan menanam atau meletakkan ramuan santau atau bahan lain seperti duit syiling (atau apa-apa logam yang kecil) yang telah dibacakan mentera jin dan syaiton; di pintu pagar rumah, bawah tangga rumah atau pintu pejabat. Mangsa yang melangkah ‘barang’ tersebut akan menerima kesan sebagaimana orang yang terkena santau angin.

Santau Batuk
Santau batuk ini adalah peringkat awal mereka yang terkena serangan santau. Mangsa akan mengalami batuk yang berterusan walaupun telah banyak mengambil ubat batuk (perubatan moden); kadangkala diiringi dengan sakit kepala.

Santau kadangkala tidak memberikan kesan yang serius seperti kerosakkan organ dalaman mangsa. Ini berkemungkinan berlaku kerana tidak diizinkan oleh Allah SWT atau mungkin tukang sihir atau penghantar santau tidak melakukan ‘penghantaran’ santau dengan sempurna mengikut kehendak jin dan syaiton berkenaan.

Mangsa yang terkena santau batuk ini masih mempunyai harapan tinggi untuk disembuhkan sepenuhnya melalui rawatan dan perubatan Islam yang segera dan cepat.

Jika seseorang mempunyai ciri-ciri berikut maka beliau disyaki telah terkena santau:

  1. Batuk yang berlarutan, kadang-kadang batuk berdarah dan bernanah dan keluar debu-debu kecil seperti serbuk kaca.
  2. Istihadah yang berpanjangan bagi wanita sehingga satu hingga tiga bulan atau lebih.
  3. Sakit tulang belakang terutamanya pada waktu Maghrib dan malam Jumaat. Kadang-kala sakit menjadi-jadi semasa hendak masuk waktu solat Jumaat.
  4. Sakit sesak nafas terutaman waktu Maghrib.
  5. Lenguh seluruh anggota badan.
  6. Kuku menjadi hitam dan nafas menjadi busuk.
  7. Mimpi jatuh dari tempat tinggi.
  8. Mimpi bahan-bahan yang miang seperti buluh dan ulat bulu.
  9. Mimpi bermain dengan benda tajam seperti pisau dan sembilu.
  10. Mimpi kanak-kanak kecil seperti menyusu kanak-kanak tersebut.
  11. Mimpi binatang yang menakutkan seperti ular.
  12. Mimpi makan makanan kotor seperti bangkai dan babi.
  13. Mimpi paderi Kristian, sami Budha atau mimpi pergi ke tempat-tempat ibadat agama bukan Islam.
  14. Sentiasa sakit pada tulang belakang.
  15. Bawah matanya biru (Seperti orang tak cukup tidur)

CARA RAWATAN PERUBATAN SANTAU:

  1. Racun santau ini hendak dikeluarkan secara batin dengan keizinan Allah s.w.t.
  2. Membaca ayat-ayat Al Quran khusus untuk sakit ini serta mohon doa kepada Allah s.w.t untuk sembuh dari penyakit ini.
  3. Minum air penawar dan madu lebah asli dan berdoa kepada Allah s.w.t untuk memohon sembuh dari penyakit yang dihadapi.

SENARAI BACAAN AYAT-AYAT PENAWAR UNTUK PENYAKIT RACUN SANTAU:

(Sebaiknya pergi berjumpa guru /perawat dahulu sebelum melakukan amalan ini)

Amalan Minggu Pertama dan Kedua:
1) Surah Asy-Syu’araa’ ayat 95 hingga 118, baca 3 kali selepas solat Magrib atau Isyak dan mohon doa kepada Allah s.w.t.
2) Surah Fussilat ayat 25 hingga 38, baca 3 kali selapas solat Subuh atau waktu pagi dan mohon doa kepada Allah s.w.t.

Amalan minggu ketiga dan keempat:
1) Surah Al-Israa’ ayat 79 hingga 94, baca 3 kali selepas solat Magrib atau Isyak dan mohon doa kepada Allah s.w.t.
2) Surah Taha ayat 60 hingga 70, baca 3 kali selapas solat Subuh atau waktu pagi dan mohon doa kepada Allah s.w.t.

Amalan minggu kelima dan keenam:
1) Surah Al-Qasas ayat 51 hingga 59, baca 3 kali selepas solat Magrib atau Isyak dan mohon doa kepada Allah s.w.t.
2) Surah Ar-Ra’d ayat 30 hingga 34, baca 3 kali selapas solat Subuh atau waktu pagi dan mohon doa kepada Allah s.w.t.

Semoga Allah melindungi kita dan seluruh ahli keluarga kita.

Categories
Isu Semasa

Welcome Back Legend Nazrey Raihan, Tapi Janganlah Bandingkan Dengan Alif Satar

Berita baik buat peminat kumpulan Raihan, vokalis asalnya Nazrey Johari kini kembali menyanyi dengan lagu popular mereka, ‘Iman Mutiara’.

Biarpun tampil solo, Nazrey tetap membawa aura Raihan dalam nyanyiannya. Walaupun susunan muzik agak berbeza, namun ia tidak mengurangkan kehebatan lagu ini.

Rata-rata warganet bersetuju dengan kembalinya lagenda ini dalam industri hiburan. Masing-masing mengimbau kenangan di zaman 90an yang penuh memori.

Tidak Perlu Bandingkan Suara Ustaz Nazrey Dengan Alif Satar

Bagaimanapun ada pula yang membandingkan  suara Ustaz Nazrey dengan Alif Satar lalu meminta Nazrey mendendangkan kembali lagu ‘Sesungguhnya’.

Rasanya tidak perlu banding-membandingkan antara kedua-duanya kerana Nazrey dan Alif adalah dalam generasi berbeza.

Sementelah masing-masing mempunyai kekuatan suara tersendiri. Jadi, kita ‘chill’ dan terhibur dengan semua genre lagu okey.

Categories
Isu Semasa

Kalau Menyewa Rumah, Jagalah Macam Mana Hak Orang

Ini peringatan manja buat orang yang nak menyewa rumah orang, tolong lah jaga hak orang sebaik mungkin seperti mana kita sayangkan hak kita.

Bukan kes baru, memang sudah banyak kes penyewa yang masuk elok-elok tetapi tinggalkan rumah dengan cara yang paling kelat. Lagi teruk sampai keadaan rumah pun tak macam rumah.

Sebelum keadaan menjadi lebih keruh, jemput hadam nota yang dikongsi oleh Puan Farizal Radzali ini. Kalau pernah buat, mohon jangan ulang dan betulkan.

Ada kes sewa rumah. Penyewa dah keluar rumah bulan lepas tapi dia tak bayar sewa bulan akhir kerana katanya tolak je lah deposit masa mula-mula dia bayar dulu. Lepas tu tinggalkan rumah dalam keadaan yang teruk, dengan pintu pecah, paip tercabut, lantai pecah dan sebagainya. Terkial-kial lah si tuan rumah mencari dana nak repair balik rumahnya.menyewa rumah

Ok, dah banyak silap faham pasal deposit sewa rumah. Tuan rumah dan penyewa juga. Ramai yang faham, deposit sewa sebulan itu adalah wang yang perlu dipegang oleh tuan rumah andai penyewa tak bayar sewa dan tinggalkan hutang utiliti. Ini salah.

Deposit sewa dan deposit utiliti adalah dua perkara berbeza.

Deposit utiliti adalah untuk membayar segala hutang utiliti jika penyewa tak bayar hingga akhir tarikh dia menyewa. Utiliti tu apa? Bil-bil elektrik, air, indah water, dan apa-apa yang termaktub dalam perjanjian sewa.

Manakala deposit sewa adalah sebagai jaminan buat tuan rumah andai rumahnya rosak akibat kecuaian penyewa.

Jaga Hak Orang Baik-baik Kalau Menyewa Rumah

Kena ingat, bila kita menyewa rumah orang, rumah itu tetap bukan milik kita. Jagalah ia sebagaimana hak orang. Jika tuan rumah tak berpuas hati dgn kerosakan rumahnya disebabkan kecuaian penyewa menjaga rumah tersebut, maka tuan rumah berhak menggunakan deposit sewa untuk membaiki rumahnya yang rosak.

Andai tuan rumah berpuas hati dgn keadaan rumahnya selepas penyewa keluar, barulah tuan rumah akan membayar balik deposit sewa kepada mereka yang menyewa rumah.

Jadi, jangan pandai-pandai potong sendiri duit sewa rumah kononnya dah bayar deposit sewa, ok.

Dan jangan pandai-pandai tak bayar utiliti di bulan akhir kononnya dah bayar deposit utiliti tau.

Hak orang tetap hak orang. Tolong buat perjanjian bertulis, jangan buat perjanjian lisan. Demi masa depan.